Sproglige og retoriske virkemidler

En kampagnefilm kan gøre brug af forskellige sproglige og retoriske virkemidler. De kan fx optræde i en voice over eller i filmens billeder. Her opridser vi nogle af de mest almindelige virkemidler.

Filmens sproglige stil 

Sproglig stil udgøres af mange forskellige elementer, fx ordvalg, længden på sætningerne eller billedsprog. En kampagnefilm har typisk en målgruppe, som består af almindelige mennesker. Derfor skal den kommunikere sit budskab i et sprog, der er til at forstå. Det er grunden til, at ordvalget er ret simpelt. 

Kreativt eller opsigtsvækkende sprog

Men filmen skal også fange målgruppens interesse og måske påvirke deres følelser, så de går ud og gør det, filmen ønsker. Derfor ser vi tit, at sproget får lidt krydderi. Det kan fx ske via billedsprog som metaforer og sammenligninger. 

Sprogkrydderiet kan også være forsøg på at skabe sjove og kreative catchphrases, der går viralt eller bliver populære i daglig tale. Fx er udtrykket “at fucke med grundvandet” en central catchphrase i Elreturs Fucker med grundvandet! (2015). 

Der er i det hele taget mange måder at skabe opmærksomhed via sproget på. Vi uddyber et par af de mest almindelige herunder. 

Humor og ironi

Kampagnefilm skal af og til kommunikere et budskab, som kan opfattes som kedeligt eller en irriterende løftet pegefinger. Her er humor en effektiv og meget almindelig måde at gøre det på. 

Et eksempel er Elreturs Fucker med grundvandet!, der har det lidt mor-...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind