Kommunikationssituation
Kortlæg kommunikationssituationen
Før du kaster dig over analysen, er det en god ide at få styr på kommunikationssituationen omkring kampagnefilmen. Det vil give dig et godt overblik, som på kort tid gør dig køreklar til analysen. Kommunikationssituationen består af de fire elementer: Omstændigheder, afsender, modtager og medie.
Omstændigheder
Er filmen blevet til i relation til nogle konkrete begivenheder? Kan den ses som en del af en debat i samfundet eller medierne? Fx lancerede Landbrug & Fødevarer Der er et yndigt land i 2011 som reaktion på, at landbruget havde et dårligt image i forbrugernes øjne. Medierne havde i flere år skrevet om problemer med forurening og dyrevelfærd. Der var altså en offentlig debat om landbrugets negative sider, og derfor ville Landbrug & Fødevarer forbedre erhvervets image.
Afsender
Hvem står bag filmen? Det er typisk en interesseorganisation, som har en særlig interesse i filmens emn...