Kommunikationssituation

Kortlæg kommunikationssituationen

Før du kaster dig over analysen, er det en god ide at få styr på kommunikationssituationen omkring kampagnefilmen. Det vil give dig et godt overblik, som på kort tid gør dig køreklar til analysen. Kommunikationssituationen består af de fire elementer: Omstændigheder, afsender, modtager og medie.

Omstændigheder

Er filmen blevet til i relation til nogle konkrete begivenheder? Kan den ses som en del af en debat i samfundet eller medierne? Fx lancerede Landbrug & Fødevarer Der er et yndigt land i 2011 som reaktion på, at landbruget havde et dårligt image i forbrugernes øjne. Medierne havde i flere år skrevet om problemer med forurening og dyrevelfærd. Der var altså en offentlig debat om landbrugets negative sider, og derfor ville Landbrug & Fødevarer forbedre erhvervets image.

Afsender 

Hvem står bag filmen? Det er typisk en interesseorganisation, som har en særlig interesse i filmens emne. Fx Landbrug & Fødevarer, Elretur eller Rådet for Sikker Trafik. Men det kan også være et politisk parti. Når du ser på afsenderen, så spørg altid dig selv, hvilken interesse afsenderen har i filmens emne? 

Mod

...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind