Denne analysemodel hjælper dig med at analysere kampagnefilm i Dansk. Kampagnefilm er en særlig filmgenre, der ønsker at påvirke folks holdninger og handlinger. Typisk er afsenderen en interesseorganisation, en myndighed eller et politisk parti. (Skal du i stedet arbejde med reklamefilm, finder du en analysemodel til det her). Du kan bruge vores kampagnefilm-analysemodel til både skriftlige opgaver og eksamen.
Vores analysemodel indeholder masser af eksempler fra virkelige kampagnefilm. Vi kommer omkring de elementer, som det er godt at have med i analysen, fx komposition og personer samt de filmiske, retoriske og sproglige virkemidler. Husk, at du ikke skal følge en analysemodel fra ende til anden, men vælge de punkter ud, der er relevante for netop din film. Vi hjælper dig også med at fortolke, vurdere og perspektivere kampagnefilmen.
Uddrag
Her kan du læse et uddrag af vores analysemodel:
Kan du bruge analysemodeller på filmen?
Nogle kampagnefilm egner sig til en mere detaljeret analyse af kompositionen og handlingsforløbet. Det er de film, hvor der er en tydelig udviklingskurve, og hvor der opbygges spænding frem mod et klimaks. Her foreslår vi to modeller.
Berettermodellen: Kaldes også hvalmodellen. Modellen beskriver, hvordan spænding bygges op, og har syv trin: anslag, præsentation, uddybning, point of no return, konfliktoptrapning, klimaks og udtoning. Du kan se modellen og læse mere her. Et eksempel på en kampagnefilm, der følger berettermodellen, er Folketingets tegnefilm Voteman (2014). Filmen skulle få unge til at stemme og er opbygget som en spændingsfyldt actionfilm. Du kan læse vores analyse af, hvordan filmen matcher modellen her.
AIDI-modellen: Modellen beskriver, hvordan målgruppens opmærksomhed fanges og påvirkes. Den har fire trin: Attention, Interest, Desire og Action. Du kan læse mere og se et eksempel her. Eksemplet er en reklame, men den genre har netop meget til fælles med kampagnefilm.