Filmiske virkemidler

Her kan du læse om nogle af de filmiske virkemidler, som særligt ofte optræder i kampagnefilm. Hvis du ikke kan finde et virkemiddel på denne side, så kan du eventuelt hoppe over til vores generelle kompendie om filmiske virkemidler.

Voice-over

Mange kampagnefilm anvender voice-over. Voice-over er kendetegnet ved, at der er lagt en stemme hen over de viste klip efter optagelserne. Voice-over er et eksempel på asynkron lyd, fordi lyden ikke direkte kommer fra noget, som man kan se i billedet.

Den typiske voice-over i en kampagnefilm vil fortælle lidt om, hvad kampagnen går ud på, og måske give nogle instruktioner til, hvad modtagerne skal gøre som reaktion på kampagnefilmen. Ofte vil voice-overen være omhyggeligt matchet med billedsiden af kampagnefilmen, så man hele tiden kan se en illustration af, hvad voice-overen taler om. Voice-over ses derfor ofte i kombination med montageklipning (se nedenfor). 

Kampagnefilmen Der er et yndigt land fra Landbrug og Fødevarer er et godt eksempel på e...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind