Sproglige og filmiske virkemidler
Her kan du læse om de sproglige og filmiske virkemidler, som bliver anvendt for at understøtte budskabet i reklamefilmen “Bornholmergrisen bygger om for bedre dyrevelfærd”.
Positivt ladet ordvalg understreger et fokus på dyrevelfærd
Gennem hele reklamefilmen bliver der brugt en række positivt ladede ord, som er med til at tegne et billede af et projekt, som vil være gavnligt for grisenes velfærd.
Vi hører fx Brian Kofoed tale om “velfærd” flere gange (00:11, 00:51) og om at prioritere den “bedst mulige tilværelse” (00:20-00:22) for grisene i stalden. Senere taler han også om at gøre situation mere “naturlig” (00:42) for grisene og om at have en “fornemmelse af, at dyrene har det godt” (00:55-00:57).
Samlet set giver de positive substantiver og adjektiver et indtryk af, at projektet med bornholmergrisen kan gøre en positiv forskel for dyrevelfærden og er med til at give grisene et lidt mere naturligt griseliv, selvom de stadigvæk lever i en stald.