Bornholmergrisen bygger om for bedre dyrevelfærd

Her kan du få et hurtigt overblik over analysen af Coops reklamefilm “Bornholmergrisen bygger om for bedre dyrevelfærd”.

Reklamefilmen er kort og har en simpel opbygning, hvor vi ser billeder af byggeriet af nye stalde klippet sammen med nogle udtalelser fra den bornholmske svinebonde Brian Kofoed, som beretter om de værdier, som projektet med bornholmergrisen repræsenterer.

Der er ikke meget direkte argumentation i filmen, men den trækker en del på appelformerne etos og patos. Etos bruges for at få Brian Kofoed til at fremstå som en troværdig afsender, der er personligt engageret i grisenes velfærd. Patos skabes blandt andet gennem billedsiden, fx ved at vise scener, hvor Kofoed holder en pattegris i kærlig omfavnelse. 

Derudover anvender filmen også en række øvrige virkemidler. Fx bliver der hele vejen igennem brugt et positivt ordvalg for at give et smukt billede af svineproduktion på Brian Kofoeds gård, hvilket samtidig understøttes af billedsiden, hvor vi ser den idylliske natur, som omgiver gårdene.

Du kan læse mere om hvert analysepunkt på de følgende sider i opgavehjælpen.