Tekster, der vil rykke holdninger
I denne opgavehjælp kan du få hjælp til at skrive en analyserende artikel om tekster, der vil rykke holdninger fra Eksamensgenrerne dansk stx af Nicolai Rekve Eriksen. Opgaven indebærer en sammenlignende analyse, fortolkning og vurdering af Sune Gylling Æbeløs debatindlæg “Historien vil rejse en skamstøtte over den konventionelle griseproduktion” og reklamefilmen “Bornholmergrisen bygger om for bedre dyrevelfærd” fra Coop.
Udover hjælp til analyse kan du også få et overblik over de synspunkter, som bliver præsenteret i teksterne, samt idéer til din fortolkning og vurdering.
Præsentation af teksterne
Titel: “Historien vil rejse en skamstøtte over den konventionelle griseproduktion” (2018)
Afsender: Sune Gylling Æbelø
Genre: Debatindlæg
Sune Gylling Æbelø er debattør og kommunikationskonsulent, og har skrevet artikler og debatindlæg til flere danske aviser, heriblandt Information og Politiken.
I dette debatindlæg retter Æbelø en stærk kritik mod den danske svineproduktion, som han anklager for at være årsag til dyremishandling af et enormt omfang. Æbelø mener dog ikke, at det er en løsning at boykotte konventionelt produceret svinekød, men vil i stedet lægge pres på politikerne for at stramme lovgivningen på området, så dyrene ikke lider unødig overlast.
Titel: “Bornholmergrisen bygger om for bedre dyrevelfærd” (2018)
Afsender: Coop Danmark
Genre: Reklamefilm
Coop er en sammenslutning af danske supermarkeder, som blandt andet omfatter Kvickly, Brugsen og Fakta.
I denne reklamefilm sætter Coop fokus på, at nogle af deres leverandører på Bornholm har ombygget deres grisestalde, så grisene får mere plads at bevæge sig på, hvilket kan gøre en positiv forskel for dyrevelfærden. Reklamen fungerer samtidig som reklame for Coops nye dyrevelfærdsmærke, som skal give forbrugerne mere overblik over, hvor de animalske produkter i supermarkedet kommer fra.