Fortolkning

Her kan du få gode råd til at lave en sammenlignende fortolkning af Sune Gylling Æbeløs debatindlæg “Historien vil rejse en skamstøtte over den konventionelle griseproduktion” og reklamefilmen “Bornholmergrisen bygger om for bedre dyrevelfærd” fra Coop. 

Begge tekster vil rykke modtagernes holdning til dyrevelfærd

Det er et fællestræk ved begge tekster, at afsenderne er interesserede i at rykke modtagernes holdninger og få dem til at tænke mere over dyrevelfærd, selvom debatindlægget vil gøre det for at få modtagerne til at engagere sig i politiske forandringer, mens reklamefilmen simpelthen vil skabe en positiv fortælling om et kommende produkt (og samtidig reklamere lidt for Coops dyrevelfærdsmærke).

Deres vinkel på emnet er også lidt forskelligt, idet Æbelø har en interesse i at fremstille konventionel svineproduktion som forfærdelig, mens Coop primært er interesserede i at fremstille Bornholmergrisen som en mærkbar forbedring, men uden direkte at sige noget om, hvorvidt den normale standard for produktion er dårlig for dyrene. Coop har altså ikke en interesse i at beskrive svineprodukter uden dyrevelfærdsmærket som noget forfærdeligt og uetisk, da de jo stadig er interesseret i at kunne sælge denne type produkter i deres supermarked...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind