Etos

Etos handler om den overbevisning af publikum, som skabes i kraft af afsenderens troværdighed. Hvis publikum har tillid til afsenderen, er de mere tilbøjelige til at give ham ret i hans synspunkter og budskaber.

Tre former for etos

Aristoteles beskriver, hvordan afsenderen overordnet set kan opbygge sin troværdighed på tre måder:

  • Klogskab og erfaringer: Ved at vise, at han er et vidende og intelligent menneske, som ved, hvad han taler om (phronesis).
  • Moral og ærlighed: Ved at vise, at han har en god moralsk karakter, dvs. at han er et ærligt og godt menneske (areté).
  • Velvilje og indlevelse: Ved at vise sin velvilje og komme sit publikum i møde, fx ved at vise, at man deler nogle af de samme grundværdier (eunoia).

I det følgende viser vi, hvordan disse tre etos-virkemidler konkret kan komme til udtryk i en tale eller tekst.

Klogskab og erfaringer

Afsenderen kan opbygge troværdighed ved at fremstå som et intelligent og erfarent menneske, som publikum kan have tillid til. Det kan fx ske gennem:

  • Erhverv og status. I sin tale eller tekst k
...

Teksten herover er kun et uddrag. Køb medlemskab for at læse den fulde tekst.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind