Overblik over etos, logos og patos

Etos, logos og patos er forskellige måder at appellere til modtagerne på

De tre appelformer, etos, logos og patos, repræsenterer tre meget forskellige strategier for, hvordan en teksts afsender kan appellere til modtagerne for at overbevise dem om et bestemt synspunkt. Nedenfor kan du få et hurtigt overblik over alle tre former. På de følgende sider kan du læse om hver af dem i detaljer.

Etos

En etosappel er en appel til modtagernes tillid til afsenderen. Man kan fx appellere til etos ved at fremhæve sin autoritet, profession eller erfaring eller ved at fremstille sig selv som et menneske med høj moral og medmenneskelighed.

Eksempel på etosappel: “Vi bør hæve udviklingsbistanden. Som formand for Læger uden Grænser kan jeg garantere for, at vores bistand er til stor gavn. Det har jeg set gang på gang i mit arbejde.“

Logos

En logosappel er en appel til modtagernes fornuft. Man kan...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind