Overblik over etos, logos og patos

Etos, logos og patos er tre forskellige måder at appellere til modtageren på

De tre appelformer etos, logos og patos er inddelt ud fra, at de repræsenterer tre meget forskellige strategier for, hvordan en afsender kan appellere til modtagerne og overbevise dem om et synspunkt. Nedenfor kan du få et hurtigt overblik over alle tre former, og på de følgende sider kan du læse om hver af dem i langt flere detaljer. 

Etos

En etosappel er en appel til modtagerens tillid til afsenderen. Man kan fx appellere til etos ved at fremhæve sin autoritet, profession eller erfaring eller ved at fremstille sig selv som et menneske med høj moral og medmenneskelighed.

Eksempel på etosappel: “Vi bør hæve udviklingsbistanden. Som formand for Læger uden Grænser kan jeg garantere for, at vores bistand er til stor gavn. Det har jeg set gang på gang i mit arbejde.“

Logos

En logosappel er en appel til modt...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind