Teoretikere

På de følgende sider kan du læse om nogle af de teoretikere, som man kan møde i arbejdet med læring i Psykologi. 

Uddrag

Her kan du læse et uddrag fra teoretiker-siden om Lars Qvortrup.

Qvortrups fire undervisningsformer

I “Det vidende samfund” præsenterer Lars Qvortrup en opdeling af fire undervisningsformer. Disse undervisningsformer bliver kædet sammen med de fire vidensformer, som Qvortrup præsenterer tidligere i bogen (se ovenfor).

Første ordens undervisning

Første ordens undervisning er de typer undervisning, som retter sig mod mekanisk udenadslære. I gymnasiet kunne det fx være nogle former for klasseundervisning, repetitionslæsning i lærebøger, eller brug af multiple-choice tests, hvor det kun drejer sig om at udvælge det korrekte svar ud fra nogle forudgivne muligheder.

I følge Qvortrup er første ordens undervisning især rettet mod at opbygge den vidensform, som han kalder kvalifikationer (se ovenfor). Det er vigtigt at forstå, at der ikke som sådan er noget dårligt ved første ordens undervisning, da den netop har sin plads til at skabe en bestemt type læring. Den kan bare ikke stå alene. 

Anden ordens undervisning

Anden ordens undervisning er de typer undervisning, som retter sig mod at arbejde mere analytisk med sin viden. I gymnasiet kunne det fx være et gruppeprojekt, hvor eleverne bliver præsenteret for et problem og selv skal reflektere over, hvordan de kan anvende deres viden til at løse problemet. 

I følge Qvortrup er anden ordens undervisning især rettet mod at opbygge den vidensform, som han kalder kompetencer (se ovenfor). 

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind