Lars Qvortrup

Introduktion

Lars Qvortrup (1950-) er en dansk historiker og læringsforsker, hvis teorier om viden, undervisning og læring har haft en vis indflydelse i Danmark. Her giver vi et overblik over Qvortrups tanker om vidensformer og undervisningsformer.

Det er vigtigt at være opmærksom på, at der er en tæt forbindelse mellem Qvortrups fire vidensformer og Qvortrups fire undervisningsformer, da hver enkelt undervisningsform netop er særlig velegnet til at videregive en bestemt vidensform.

Qvortrups fire vidensformer

I sit hovedværk “Det vidende samfund” præsenterer Lars Qvortrup en opdeling af viden i fire forskellige kategorier. De tre første kategorier repræsenterer forskellige former for viden, man som enkeltperson kan have, mens den fjerde kategori (kultur) beskriver en særlig type viden, som hele samfund kan være i besiddelse af.

Kvalifikationer

Kvalifikationer dækker både over vores grundlæggende færdigheder og vores faktaviden om verden. Er man tømrer, så vil det fx være en del af ens kvalifikationer, at man kender til forskellige typer værktøj og deres funktion samt forskellige typer træ og deres egenskaber. Det vil også høre til kvalifikationer, at man har grundlæggende praktiske færdigheder ift. at anvende væ...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind