Behavioristisk læringsteori

Her kan du læse om behavioristisk læringsteori. 

Den klassiske behavioristiske læringsteori siger, at læring foregår gennem betingning

Grundtanken i behaviorismens læringsteori er, at vi mennesker lærer gennem betingning, hvilket betyder, at vi gør os nogle erfaringer med hvilke slags handlinger eller indtryk, som ‘hører sammen’, eller hvilke slags konsekvenser, som følger hvilke typer handlinger.

Behaviorismen opererer med to slags betingning, klassisk betingning og operant betingning.

Klassisk betingning

Klassisk betingning fungerer ved, at man gentagne gange oplever, at bestemte ting sker samtidig eller umiddelbart efter hinanden, og på det grundlag kommer til at forbinde de ting med hinanden i hjernen.

Forskeren Ivan Pavlov demonstrerede klassisk betingning ved hjælp af et berømt forsøg med sine hunde. Når hundene blev præsenteret for mad, begyndte de naturligt at savle. Hver gang hundene blev præsenteret for mad, ringede Pavlov samtidig med en klokke. Gradvis lærte hundende at knytte klokkens lyd sammen med serveringen af mad, så Pavlov kunne til sidst fremkalde savl udelukkende ved hjælp af klokken.

Ifølge den behavoristiske læringsteori er der dog også rigtig meget af menneskets indlæring, som foregår ved hjælp af klassisk betingning. Fx er det en vigtig del af sprogindlæringen, at man udvikler...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind