Influencers
I denne study guide kan du få hjælp til at arbejde med emnet influencers, som indgik i den skriftlige eksamen i Engelsk B på HF fra den 3. december 2019. Vi giver dig summaries af de to kilder samt idéer til at analysere og diskutere.
Præsentation af emnet
Influencers er personer, som har et stort antal følgere på diverse sociale medier som fx Facebook eller Instagram, og dermed evnen til at nå ud til mange mennesker med deres budskaber. Samtidig har følgerne af influencers typisk et meget stærkt og personligt forhold til den person, som de følger, og vil derfor være særligt modtagelige overfor den persons anbefalinger. Derfor er influencers særdeles interessante ud fra et markedsføringsperspektiv, fordi det er meget værdifuldt for et firma, hvis de kan få vigtige influencers til at anbefale deres produkter.
Kildematerialet indeholder forskellige perspektiver på emnet influencers. De kommer fx ind på, at livet som influencer kan involvere meget hårdt arbejde, selvom det på overfladen kan ligne et nemt liv i luksus og dovenskab. De berører også kort nogle af de mere problematiske sider af fænomenet, fx at det er muligt at købe sig til falske følgere for at give indtryk af, at man har mere rækkevidde end man egentlig har.
Materialerne indeholder også nogle betragtninger om influencers stigende betydning på markedet, og hvordan stigningen kan have indflydelse på både influencers og de brands og firmaer, som de samarbejder med.
Uddrag
Nedenfor kan du læse et kort uddrag fra vores study guide til emnet: