Hjælp til at besvare spørgsmål 3

Besvarelsens struktur

Vi ved, at vores diskussion skal tage udgangspunkt i bilag B3 og B4. I bilagene ser vi forskellige forklaringer på, hvor det pres unge oplever kommer fra. I gennemlæsningen af bilagene lagde vi mærke til, at størstedelen af forklaringerne i B4 handler om uddannelse og at 62 % af de adspurgte unge i B3 blandt andet mener, at presset kommer fra skolen. Vi vælger derfor at fokusere vores diskussion på unges muligheder og begrænsninger for at påvirke deres trivsel i forhold til uddannelse.  

Vi ved, at vi skal anvende sociologiske teorier med fokus på forholdet mellem aktør og struktur. Vi ved også, at diskussionen skal handle om muligheder og begrænsninger i det senmoderne samfund. Vi vælger derfor at bruge teoretikere, der taler om det senmoderne samfund. En diskussion består af synspunkter for og imod. Vi skal derfor både finde en teoretiker, der ser muligheder og en der ser begrænsninger for unges påvirkning af egen trivsel i forhold til uddannelse.

Anthony Giddens mener, at det senmoderne samfund har sat individet fri fra strukturerne. Vi vil bruge Giddens til at argumentere for, at unge kan påvirke deres trivsel. Thomas Ziehe mener, at det senmoderne samfund får individet til at føle sig utilstrækkeligt på grund af myten om formbarhed. Ziehe vil derfor mene, at samfundet i høj grad er ansvarlig for de unges mistrivsel. Vi vil bruge Ziehe til at argumentere for, at de unge er begrænset i at påvirke deres trivsel. Ved at bruge Giddens og Ziehe får vi også inddraget viden om aktør og struktur, da Giddens mener, at aktøren er sat fri fra strukturen, mens Ziehe mener, at strukturen påvirker aktøren. 

Her kan du se vores struktur:

  • Indledning - hvor vi forklarer, at vi har valgt at strukturere vores diskussion omkring uddannelse.
  • Unge kan påvirke deres trivsel - hvor vi inddrager Giddens til at argumentere for, at unge har mulighed for at påvirke deres trivsel i det senmoderne samfund.
  • Unge er begrænset i at påvirke deres trivsel - hvor vi inddrager Ziehe t
...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind