Hjælp til at forstå B3 og B4
Vi skal tage udgangspunkt i bilagene, når vi skal skrive vores diskussion. Vi starter derfor med at kigge på, hvad bilagene siger om unges muligheder og begrænsninger for at påvirke deres trivsel.
Nedenfor kan du læse, hvad vi lægger mærke til.
B3
Figur 1 viser, hvad unge selv mener, at unge bliver pressede af. Figuren stammer fra en analyse fra Børnerådet. I analysen har respondenterne kunne vælge op til tre svarmuligheder i forhold til, hvor de mener presset kommer fra. Vi kan se, at figuren har 2615 respondenter, hvilket tyder på, at generaliserbarheden er høj.
I figuren ser vi både muligheder og begrænsninger i forhold til at unge selv kan påvirke deres trivsel.
Vi kan se, at det i høj grad er skolen som de unge mener, at presset kommer fra. De unge kan sandsynligvis ikke ændre på, hverken arbejdsmængden eller reglerne på skolen, men de unge kan præge deres trivsel ved at vælge den rigtige uddannelse eller ved at fravælge uddannelse, hvis de ikke er klar.
Vi kan også se, at unge mener, at presset kommer fra dem selv, sociale medier og venner. Her har de...