Klimastrejke

Hvordan skal du bruge medieklippet?

Din analyserende artikel om klima og kommunikation har som overordnet emne at undersøge forskellige måder at påvirke i klimadebatten. Du skal bruge inddrage “Klimastrejke” af Michael Schøt i din perspektivering til emnet, og du skal her komme ind på mediets betydning.

Du skal altså ikke lave en gennemgribende analyse af klippet, men uddrage de elementer fra det, som lader dig sige noget om mediets betydning. Her giver vi dig først et hurtigt sammendrag af klippet og derefter peger vi på nogle relevante træk, som du kan inddrage i din perspektivering.

Sammendrag

Titel: Schøtministeriet: Schøt’s NyUgesTale 273: Klimastrejke
Afsender: Michael Schøt, komiker
Genre: Satire
Udgivet: YouTube-kanalen Schøtministeriet, offentliggjort 22. marts 2019.

Klippet stammer fra en serie af YouTube-klip, som går under titlen “Schøtministeret”, hvor komikeren Michael Schøt hver uge kommenterer aktuelle begivenheder. 

I klippet kommenterer Michael Schøt de politiske reaktioner på en klimademonstration, hvor 15000 unge gik på gaden i Danmark for at kræve en indsats mod klimaforandringer. En del politikere reagerede ved at beskylde de unge for at rode og svine. Schøt roser tydeligt de unges engagement, fordi de går på gaden for klodens fremtid. 

Schøt anklager både den voksne befolkning og politikerne for at være hyklere. Han fremstiller dem som mennesker, der er drevet af magelighed og egoisme. Han gør også grin med den voksne generations fortid og fremstiller store demonstrationer i 60’erne og 80’erne som drevet af ren egoisme, hvor man bare ville lov til at bolle med alle og bo gratis i de bedste boliger.  

Den manglende forståelse for de unge skyldes, at den ældre generation er blevet alt for vant til bøffer, rødvin og flyvetur, hævder han. De ...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind