Perspektivering
Her kan du få nogle gode råd til at perspektivere Interfloras reklamefilm “Det Store Mor-Eksperiment” til Elreturs kampagnefilm “Fucker med grundvandet!”.
- Opbygning af “Fucker med grundvandet!”
- Humor er det primære fællestræk mellem de to film
- Humoren i “Fucker med grundvandet!” er bygget op omkring overdrivelse, stereotyper og groft sprogbrug
- Begge film spiller på skyldfølelse overfor mor
- Humor giver begge film en større chance for at nå deres målgrupper
Opbygning af “Fucker med grundvandet!”
“Fucker med grundvandet!” er en kampagnefilm, hvis formål er at få folk til at bortskaffe brugte batterier korrekt. Dens opbygning er meget simpel: Scenen er et hyggeligt familiearrangement, hvor en ældre kvinde skal til at smide noget ud og opdager et batteri i skraldespanden. Det reagerer hun meget kraftigt på, og den ansvarlige mand (som nok er hendes søn eller svigersøn) får en voldsom mængde skældud, herunder den siden berømte replik “Skal du fucke med mit grundvand, Claes?” (00:32-00:35)
Til sidst smider kvinden batteriet ned i Claes’ vandglas (en meget bogstavelig kommentar til hans handlingers effekt på grundvandet), og vi ser Elreturs logo og en opfordring til at læse mere om korrekt bortskaffelse af batterier på www.farvel-batteri.dk. På den måde bliver det helt tydeligt, hvad reklamens budskab er.
I slutningen af kampagnefilmen bliver budskabet understreget (screenshot fra 00:42).
Humor er det primære fællestræk mellem de to film
Når du skal skrive din perspektivering, bør du især lægge fokus på de to films brug af humor. Dels er det det overordnede ...