Humor

Her kan du læse om brugen af humor i Interfloras reklamefilm “Det Store Mor-Eksperiment”.

Forventningsbrud skaber humor

At opbygge folks forventninger og derefter bryde dem pludseligt kan være et effektivt middel til at skabe humor. Det er især denne teknik, som “Det Store Mor-Eksperiment” benytter.

Her er det værd at bemærke, at reklamefilmen gør virkelig meget ud af forventningsopbygningen, som faktisk fylder langt det meste af dens knap tre minutter lange spilletid. Indtil twistet kommer til sidst, er der stort set ingen indikationer på, at videoen er humoristisk - tværtimod lægges der op til en stærkt rørende konklusion, hvor deltagerne skal se deres mødre efter at have erklæret deres kærlighed.

Gennem de første minutter ser vi desuden mange nærbilleder af forsøgspersonerne, som ofte ser meget rørte ud - hovedpersonen har endda brug for et lommetørklæde, fordi hun bliver ekstremt rørt af situationen (01:54), og det bliver man også påvirket af som seer.

Fordi opbygningen fungerer så effektivt, kommer der en stærk humoristisk reaktion, når den brydes. Bemærk at forventningsbruddet understøttes på flere måder i klippet - ikke blot reagerer deltageren med forvirring, men den følelsesladede underlægningsmusik stopper også pludseligt, og til allersidst skifter kameravinklen endda til at vise kamerahold o...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind