Filmiske virkemidler

Nedenfor gennemgår vi de vigtigste filmiske virkemidler i Interfloras reklamefilm “Det Store Mor-Eksperiment”.

Virkemidlerne bruges til at skabe illusionen om et følesladet reality-show

De filmiske virkemidler i reklamen bruges især til at understøtte illusionen om, at reklamen er et rent følelsesladet reality-eksperiment, hvor en række deltagere bliver opfordret til at dele deres positive tanker om deres mødre, og til sidst bliver konfronteret med, at mødrene har hørt det hele.

Derfor bliver mange af virkemidlerne i klippets første minutter brugt til at appellere til patos ved fx at vække følelser som medfølelse, kærlighed og eventuelt lidt skyldfølelse, hvis seeren også er en af dem, som ikke er god til at vise sine følelser overfor sine forældre.

Da eksperimentet pludselig falder til jorden, skifter de filmiske virkemidler også, fordi hensigten nu er at vække latter i stedet for tårer. Ved de fleste af de virkemidler, som vi gennemgår nedenfor, er der altså stor forskel på deres brug i den første, lange sekvens af klippet og i den sidste, korte sekvens.

Billedbeskæringen skifter fra nærbilleder til overbliksbillede

I de første min...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind