December 2022
Her er vores besvarelse til Matematik FP10 fra 6. december 2022.
Besvarelsen indeholder opgavernes facit og vores løsninger. Besvarelsen indeholder også hints, som du kan bruge, hvis du er i tvivl om, hvordan du kan komme i gang med en opgave.
Bemærk: Besvarelsen indeholder ikke selve opgaverne.
Opgave 1 - Besøgende på en udstilling om design
1.1
Du skal vise med beregning, at der i alt var 5924 besøgende de tre dage.
Læg antallet af besøgende for fredag (786), lørdag (2355) og søndag (2783) sammen.
Vi beregner det samlede antal besøgende de tre dage:
786 + 2355 + 2783 = 5924
Der var 5924 besøgende de tre dage.
Det er vigtigt, at du ikke kun angiver facit, men at du også opstiller et regneudtryk:
786 + 2355 + 2783
1.2
Hvor mange besøgende var der i gennemsnit om dagen i de tre dage?
1975 besøgende
Du kan beregne, hvor mange besøgende der i gennemsnit var om dagen med formlen
Vi beregner det gennemsnitlige antal besøgende:
5924 : 3 ≈ 1975
Der var ca. 1975 besøgende om dagen i gennemsnit.
Vi beregnede i opg. 1.1, at der var 5924 besøgende i alt de tre dage. Vi bestemmer gennemsnittet ved at dele med antallet af dage, dvs. 3.
1.3
Hvor stor en procentdel af det samlede antal besøgende var på udstillingen om fredagen?
13,3%
Du kan beregne, hvor stor en andel A udgør af B med formlen:
Vi bestemmer, hvor stor en andel af de besøgende, der var på udstillingen om fredagen:
786 : 5924 ≈ 0,133
Ca. 13,3% af de besøgende var på udstillingen om fredagen.
Regneudtrykket giver et decimaltal, som vi omregner til procent. Vi omregner til procent ved at gange med 100, dvs. ved at rykke kommaet to pladser mod højre:
0,133 = 13,3%
1.4
Hvor mange besøgende havde arrangørerne håbet på?
6582 besøgende
Beregn først, hvad 1% af det forventede antal besøgende er, ved at dele 5924 med 90.
Vi bestemmer, hvor mange besøgende, der svarer til 1% af det forventede antal:
Vi bestemmer, hvor mange besøgende, der svarer til 100% af det forventede antal:
65,8 · 100 = 6582
Arrangørerne havde håbet på 6582 besøgende.
Vi får at vide, at de 5924 besøgende udgør ca. 90% af det forventede antal besøgende. Vi bestemmer, hvor mange besøgende, der udgør 1% af det forventede antal ved at dele 5924 med 90, hvilket er 65,82.
Da 1% af det forventede antal er 65,82, så er 100% af det forventede antal 100 gange så mange, dvs. 6582.
Opgave 2 - Design af en bordskåner
2.1
Forklar, hvorfor vinkel u og t begge skal være 54°.
Hvert stykke træ har form som en ligebenet trekant.
Hvert stykke træ har form som en ligebenet trekant, så vinklerne u og t er lige store.
Vinkelsummen i en trekant er 180°. Vi bestemmer summen af u og t:
180° - 72° = 108°
Vi bestemmer vinkel u og t:
108° : 2 = 54°
Vinkel u og t skal begge være 54°.
I en ligebenet trekant er grundvinklerne lige store, så vinkel u og vinkel t er lige store.
Vinkelsummen i en trekant er 180°, så
u + t + v = 180°
Vi får oplyst, at topvinklen v er 72°, så
u + t + 72° = 180°
Summen af u og t er altså 180° - 72°, dvs. 108°.
Da vinkel u og t er lige store, så må de hver især være halvdelen af 108°.
2.2
Tegn bordskåneren set fra oven. Du bestemmer selv, hvor stor du vil tegne den, men du skal tegne vinklerne med de korrekte mål.
Bordskåneren består af fem ens stykker træ. Overvej, hvilken form hele bordskåneren har.
Vi tegner bordskåneren set fra oven:
Bordskåneren har form som en regulær femkant, dvs. at alle femkantens sider er lige lange, og alle vinklerne er lige store.
Du kan tegne bordskåneren i GeoGebra™ på følgende måde:
- Vælg "Regulær polygon". Klik først ét sted på tegneblokken og derefter et andet sted.
- Skriv "5" i den boks, der dukker op. Du får nu tegnet en regulær femkant.
- Vælg "Midtpunkt eller centrum" og klik på femkanten. Du får nu tegnet femkantens midtpunkt.
- Vælg "Linjestykke". Klik på ét af femkantens hjørner og derefter på midtpunktet. Gentag med alle de andre hjørner i femkanten.
- Vælg "Vinkel". Klik på ét af femkantens hjørner, derefter midtpunktet og så det forrige hjørne i femkanten. Du får nu markeret topvinklen i en af de ligebenede trekanter, som femkanten består af. Gentag med de øvrige hjørner i femkanten.
2.3
Hvor lang bliver siden s på den ligebenede trekant, hvis højden h er 8 cm?
11,6 cm
Du kan bruge tangens:
Højden deler den ligebenede trekant i to retvinklede trekanter:
Vi bruger tangens til at bestemme længden af siden s, når højden h er 8 cm:
Siden s bliver 11,6 cm.
Højden deler den ligebenede trekant i to retvinklede trekanter. Hver retvinklet trekant har en side med længden s/2, en side med længden 8 cm (h) og en vinkel på 36° (v/2):
Vi benytter tangens til at bestemme længden af siden s:
Du kan fx løse ligningen i GeoGebra™. Løs ligningen ved at skrive Løsninger(tan(36°)=(s/2)/8) i CAS-vinduet og derefter trykke på "≈".
2.4
Hvordan kan man bruge sinus, cosinus eller tangens til at beregne, hvor lang højden h bliver, hvis siden s er 14 cm?
Du kan bruge tangens:
Højden deler den ligebenede trekant i to retvinklede trekanter:
Vi bruger tangens til at bestemme højden h:
Højden h er 9,63 cm.
Højden deler den ligebenede trekant i to retvinklede trekanter. Hver retvinklet trekant har en vinkel på 36° (v/2), en side med længden h og en side, der er halv så lang som s, dvs. 7 cm:
Vi benytter tangens til at bestemme højden h:
Du kan fx løse ligningen i GeoGebra™. Løs ligningen ved at skrive Løsninger(tan(36°)=7/h) i CAS-vinduet og derefter trykke på "≈".
Opgave 3 - Design af et popcornbæger
3.1
Giv et forslag til, hvilke mål bægeret kan have, hvis det har form som
- en kasse
- en kegle
- en pyramidestub med kvadratisk grundflade og topflade.
Du kan fx prøve dig frem ved at vælge alle målene pånær ét og så justere på det sidste mål, indtil rumfanget er 3000 cm3.
Du kan også indsætte de mål, du har valgt, i formlen for rumfanget og isolere det sidste mål.
Kasseformet bæger
Længde, l (målt i cm) | 10 |
Bredde, b (målt i cm) | 10 |
Højde, h (målt i cm) | 30 |
Rumfang, V = l · b · h (målt i cm3) |
Kegleformet bæger
Radius, r (målt i cm) | 9,77 |
Højde, h (målt i cm) | 30 |
Rumfang, (målt i cm3) |
Pyramidestubformet bæger
Højde, h (målt i cm) | 30 |
Grundfladens sidelængde, S (målt i cm) | 11,87 |
Topfladens sidelængde, s (målt i cm) | 10 |
Rumfang, (målt i cm3) |
Vores løsning er et eksempel på en løsning. Der findes mange andre løsninger.
Vi vælger alle bægerets mål pånær ét. Fx vælger vi for det kegleformede bæger, at højden h skal være 30 cm.
Vi indsætter de mål, vi har valgt, samt rumfanget på 3000 cm3 i formlen for rumfanget og isolerer det sidste mål:
Du kan fx isolere den ukendte størrelse i GeoGebra™. Løs ovenstående ligning ved at skrive Løsninger(3000=(1/3)*30*pi*r^2) i CAS-vinduet og klikke på "≈".
Opgave 4 - Design af en stol
4.1
Hvor stor er forskellen på den største og den mindste længde, der er målt på de 100 personer?
16 cm
Aflæs den største og mindste værdi i datasættet, og beregn forskellen.
Vi bestemmer forskellen på den største og mindste længde:
54 - 38 = 16
Forskellen på den største og mindste længde er 16 cm.
Vi aflæser, at den største værdi er 54 cm. Vi aflæser også, at den mindste værdi er 38 cm.
Forskellen på de to værdier er 16 cm.
4.2
Fremstil et diagram, der viser fordelingen af de 100 længder.
Du kan fx lave et søjlediagram.
Vi laver et søjlediagram, der viser fordelingen af de 100 længder:
Vi har lavet et søjlediagram. Du kan også lave en anden form for diagram.
Vi har lavet diagrammet i Excel.
4.3
Skriv et argument for, at det ikke er en god ide at vælge datasættets typetal.
Længderne af de 100 personers underben er mellem 38 cm og 54 cm.
Typetallet er 41 cm.
Længderne af de 100 personers underben er mellem 38 cm og 54 cm. Typetallet på 41 cm ligger derfor i den lave ende af intervallet, så selv om typetallet er 41 cm, så vil mange mennesker have markant længere underben end 41 cm, dvs. at mange mennesker vil opleve, at stolen er for lav.
Typetallet er den observation, der optræder oftest i datasættet. Den længde underben, som flest personer har, er 41 cm, så 41 cm er typetallet.
4.4
Giv et forslag til, hvilke to højder der vil passe bedst til de 100 længder. Du skal bruge datasættet til at begrunde dit svar.
Brug evt. diagrammet fra opg. 4.2.
Vi kan se på diagrammet i opg. 4.2, at en stor del af de 100 personer har underben med længder omkring 41 cm, mens en anden stor del af de 100 personer har underben med længder omkring 48 cm.
Vi foreslår derfor, at de to højder skal være 41 cm og 48 cm.
Vi kan se to "toppe" på diagrammet fra opg. 4.2:
Den ene "top" er omkring 41 cm, mens den anden "top" er omkring 48 cm. Jo flere personer, der synes, at stolen har en god højde, jo bedre. Vi foreslår derfor, at stolenes højder skal være 41 cm og 48 cm, da en stor del af de 100 personer har underben med længder omkring 41 cm og 48 cm.
Opgave 5 - Design af et vindue
5.1
Hvor lang skal den længste side af vinduets ramme være, hvis den korteste side skal være 30 cm?
48,6 cm
Den længste side skal være ca. 1,62 gange så lang som den korteste side.
Vi beregner længden af den længste side:
30 · 1,62 ≈ 48,6
Den længste side skal være 48,6 cm.
Den længste side skal være ca. 1,62 gange så lang som den korteste side. Vi ganger derfor længden af den korteste side (30 cm) med 1,62.
5.2
Hvor lang skal den korteste side af vinduets ramme være, hvis den længste side skal være 80 cm?
49,4 cm
Den længste side skal være ca. 1,62 gange så lang som den korteste side.
Vi beregner længden af den korteste side:
x · 1,62 = 80 → x ≈ 49,4
Den korteste side skal være 49,4 cm.
Den længste side skal være ca. 1,62 gange så lang som den korteste side. Vi kalder længden af den korteste side for x. Dermed er
x · 1,62 = 80
Du kan fx løse ligningen i GeoGebra™. Løs ligningen ved at skrive Løsninger(x*1.62=80) og tryk "=".
5.3
Forklar, hvorfor arealet af et gyldent rektangel bliver 1,62 · a2, hvis den korteste side i rektanglet har længden a.
Arealet A af et rektangel med længden l og bredden b er
A = l · b
Hvis den korteste side har længden a, så har den længste side længden 1,62 · a. Arealet af det gyldne rektangel er derfor
a · 1,62 · a = 1,62 · a2
Den længste side skal være ca. 1,62 gange så lang som den korteste side, så hvis den korteste side har længden a, så skal den længste side have længden 1,62 · a.
Vi bestemmer arealet ved at gange længden af den korteste side (a) med længden af den længste side (1,62 · a).
5.4
Undersøg, hvor lang den korteste side i et gyldent rektangel skal være, hvis arealet af det skal være 0,5 m2.
0,56 m
Brug formlen fra opg. 5.3.
Vi undersøger, hvor lang den korteste side skal være, hvis arealet skal være 0,5 m2:
1,62 · a2 = 0,5 → x ≈ 0,56
Den korteste side skal være 0,56 m, dvs. 56 cm.
I opg. 5.3 forklarede vi, at når længden af den korteste side er a, så er arealet 1,62 · a2. Vi beregner a, så arealet er 0,5 m2 ved at løse ligningen
1,62 · a2 = 0,5
Du kan fx løse ligningen i GeoGebra™. Løs ligningen ved at skrive Løsninger(1.62*a^2=0.5) og tryk "=".
Vær opmærksom på, at arealets enhed er m2, så resultatet har enheden m.
Opgave 6 - Talfølger
6.1
Hvilket tal skal der stå i det blå felt i talfølge 1?
6
Sammenhængen mellem trinene og tallene i talfølge 1 står i sidste kolonne i tabellen.
Vi beregner det 3. tal i talfølge 1:
2 · 3 = 6
Tallet 6 skal stå i det blå felt i talfølge 1.
Det n'te tal i talfølge 1 er 2 · n, så det 3. tal er 2 · 3.
6.2
Hvilket tal skal der stå i det blå felt i talfølge 2?
1024
Sammenhængen mellem trinene og tallene i talfølge 2 står i sidste kolonne i tabellen.
Vi beregner det 10. tal i talfølge 2:
210 = 1024
Tallet 1024 skal stå i det blå felt i talfølge 2.
Det n'te tal i talfølge 2 er 2n, så det 10. tal er 210.
6.3
Hvilket udtryk skal der stå i det blå felt i talfølge 3?
n2
Undersøg, hvilken sammenhæng der er mellem tallene i øverste række i tabellen og tallene i nederste række i tabellen.
Tallene i den nederste række i tabellen fremkommer ved at sætte tallene i den øverste række i anden, så der skal stå n2 i det blå felt i talfølge 3.
Vi bemærker, at tallene i den nederste række fremkommer ved at gange tallene i den øverste række med sig selv, dvs. ved at sætte dem i anden. Fx er 3 · 3 = 32 = 9:
Trin: | 1 | 2 | 3 | 4 | 10 | n | |||
Talfølge 3: | 12 | 22 | 32 | 42 | 102 | n2 |
6.4
Undersøg, hvilke andre tal der er med i alle tre talfølger.
Fx 16, 64 og 256.
Du kan fx lave en tabel som nedenstående og undersøge, hvilke tal der er med i alle tre talfølger:
Vi beregner tallene i talfølgerne i et regneark:
Tallene 16, 64 og 256 er med i alle tre talfølger.
Herunder kan du se de formler, som vi har brugt til at beregne tallene i talfølgerne:
Opgave 7 - En regneopskrift
7.1
Hvad er resultatet i trin D, hvis starttallet er 4?
5
Du kan fx opstille en tabel ligesom i opgaven og følge regneopskriften trin for trin.
Trin | Eksempel |
---|---|
A | 4 |
B | 4, 5, 6 |
C | 4 + 5 + 6 = 15 |
D | 15 : 3 = 5 |
Trin A: Starttallet er 4.
Trin B: De to efterfølgende tal er 5 og 6.
Trin C: Summen af 4, 5 og 6 er 15.
Trin D: Vi deler resultatet i trin C (dvs. 15) med 3, hvilket giver 5.
7.2
Forklar, hvorfor Luna har ret.
Hvis starttallet er a, så er de to efterfølgende tal a + 1 og a + 2.
Når starttallet er a, så er de to efterfølgende tal a + 1 og a + 2.
Summen af de tre tal er a + (a + 1) + (a + 2).
Resultatet i trin D er summen af de tre tal divideret med 3, dvs.
Vi kan også nå frem til udtrykket ved at udfylde en tabel ligesom i opgaven:
Trin | Eksempel |
---|---|
A | |
B | |
C | |
D |
7.3
Bevis, at resultatet i trin D altid er 1 større end starttallet i trin A.
Omskriv udtrykket fra opg. 7.2.
Vi omskriver udtrykket fra opg. 7.2:
Når starttallet er a, så er resultatet i trin D a + 1, dvs. at resultatet i trin D altid er 1 større end starttallet i trin A.
Du kan fx omskrive udtrykket i GeoGebra™. Skriv (a+(a+1)+(a+2))/3 i CAS-vinduet og tryk på "=".
Opgave 8 - Trekanter med arealet 2
8.1
Undersøg, hvor mange forskellige trekanter med arealet 2, det er muligt at tegne. Du kan vise dine løsninger på svararket.
Arealet T af en trekant med højde h og grundlinjen g er
Vi har tegnet 12 forskellige trekanter.
Arealet T af en trekant med højde h og grundlinjen g er
Da arealet af hvert kvadrat i kvadratnettet er 1, så har hvert kvadrat sidelængden 1:
Vi benytter Pythagoras' sætning til at bestemme længden af det røde linjestykke på figuren:
12 + 12 = c2 → c = √2
Herunder har vi markeret højden og grundlinjen i hver trekant: