Analyse

På de næste sider får du hjælp til at analysere ”Do It For Denmark”. Reklamen er produceret for Spies’ Rejser i 2014.  

Vi har fokus på følgende punkter i analysehjælpen:

Hvis du har behov for mere hjælp til at komme i gang med analysen på egen hånd, anbefaler vi, at du læser vores generelle vejledning til analyse af reklamer og reklamefilm:

Reklameanalyse

Her finder du Studienets vejledning til at lave reklamenalyse.

Her kan du læse et uddrag fra analysehjælpen:

Reklamefilmen har flere forskellige lag af fortællere. Først stifter vi bekendtskab med en åbenlys fortæller i skikkelse af den alvorlige voiceover. Med en dyb og seriøs stemme stiller voiceoveren et spørgsmål, der griber vores opmærksomhed fra første sekund:

VOICEOVER: Kan sex redde Danmarks fremtid?
[00:01-00:01]

Voiceoveren forklarer, at fødselsraten har været faldende i Danmark gennem en længere årrække. Politikerne har opgivet at gøre noget ved problemet. Derfor træder Spies nu til og gør deres for at få danskerne til at dyrke mere sex og på den måde lave nogle flere børn. 

Voiceoveren etablerer problematikken. Det lyder alvorligt, men vi fornemmer hele tiden, at der er et glimt i øjet. Problemet er reelt nok, men Spies’ ”løsningsforslag” skal tages med et gran salt. 

Over hele reklamen svæver en implicit fortæller. Det er en tredjepersonsfortæller, som iscenesætter reklamen som helhed. Vi følger det unge par på kærlighedsferie i Paris, hvor de bl.a. er forbi det hotelværelse, hvor kvinden blev undfanget. For nemheds skyld kan man tænke på denne fortæller som reklamefilmens instruktør. Det er den implicitte tredjepersonsfortæller, som sætter reklamens forskellige dele sammen. 

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind