Sproglige og retoriske virkemidler
Der er en grundlæggende ironi
Der er en grundlæggende ironi i reklamens sprog. På overfladen lyder det alvorligt nok, men vi fornemmer hele tiden, at replikkerne bliver leveret med et glimt i øjet. Et eksempel er her, hvor reklamen afslører den humoristiske rabat og konkurrence, der er en del af kampagnen:
VOICEOVER: Faktisk har danskerne 46 procent mere sex på ferier sammenlignet med hverdagen. Så for at hjælpe den faldende danske fødselsrate vil Spies opfordre alle danskere til at tage på en romantisk storbyferie. Det hjælper selvfølgelig også lidt på vores fremtidige forretning. Men er det ikke motivation nok at gøre det for Danmark, så har vi lavet en lille konkurrence: Book din rejse med vores ægløsningsrabat, fyr den af, bevis, at du har undfanget et barn og vind 3 års forbrug af babyudstyr og en børnevenlig ferie.
[00:59-01:35]
Konc...