[1]

Do It For Denmark

I denne analysehjælp får du hjælp til at analysere og fortolke reklamefilmen “Do It For Denmark”. Reklamefilmen er produceret for Spies’ Rejser i 2014.

Du får resumé og arbejdsspørgsmål, som kan hjælpe dig i gang med din analyse. Så gennemgår vi de centrale elementer i analysen. Vi kommer ind på kommunikationssituationen og reklamefilmens dramaturgi i form af opbygning, fortælleteknik, personer, sprog og miljøer. Vi ser også på de filmiske virkemidler og symbolik. 

Du får også hjælp til at fortolke og perspektivere reklamefilmen. I perspektiveringen ser vi nærmere på de to efterfølgende film ”Do It For Mom” og ”Do It Forever”.

Du kan også lytte til podcasten, hvor vi går i dybden med analysen af filmen.

Her kan du læse vores generelle råd om brugen af analysehjælp.

Her kan du læse et uddrag fra analysehjælpen:

Reklamen er opbygget efter den klassiske AIDA-model. AIDA er et akronym, dvs. en slags forkortelse ved hjælp af forbogstaver. Hver af de fire bogstaver i ordet er således forbogstaver i andre ord, som de henviser til: Attention, Interest, Desire og Action. 

Reklamen fanger med det samme vores Attention, dvs. vores opmærksomhed. Den åbner med et brag på lydsiden, samt billeder af en kvinde ved at klæde sig af. Voiceoveren stiller et overraskende spørgsmål: ”Kan sex redde Danmarks fremtid?” Reklamen benytter sig altså af et væld af virkemidler, der skal gribe vores opmærksomhed fra første sekund. 

Dernæst begynder reklamen af skabe Interest, dvs. interesse for produktet.  Det bliver gjort på en pudsig måde. Reklamen fokuserer nemlig ikke direkte på produktet, men på det problem, som produktet angiveligt kan være med til at løse – nemlig Danmarks faldende fødselsrater. 

Herefter begynder reklamen at skabe Desire, dvs. begær efter produktet. Det sker gennem billederne af det unge par, der har en romantisk tur til Paris, hvor kvinden endda blev undfanget i sin tid. Vi ser dem genfinde den romantiske gnist. Imens er der statistikker og ekspertudsagn, der fortæller, at danskerne har mere sex, når de er på ferie. Storbyrejser med Spies bliver på den måde kædet sammen med sex.

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind

Do It For Denmark

[1]
Bedømmelser
  • 15-11-2023