Vælg målgruppe og medie

Her får du hjælp til at vælge målgruppe og medie, når du skriver en populærvidenskabelig artikel.

Målgruppe for populærvidenskab

Der er et stor videbegær for populærvidenskab i den danske befolkning. Folk vil gerne introduceres til historier om komplekse sammenhænge og mulige løsninger på samfundets problemer. Gallup fandt i 2010 ud af, at 40% af danskerne er interesserede i at læse nyheder om forskning, videnskab og nye opdagelser.

Der er også flere gode samfundsmæssige grunde til at formidle videnskab til en bredere målgruppe. For det første kan det bane vejen for investeringer i videnskabelig forskning og udvikling. For det andet kan det gøre samfundsdebatten klogere og bedre. For det tredje kan det inspirere unge mennesker til at søge en karriere inden for videnskab og forskning.

Populærvidenskaben handler grundlæggende om at give viden til en bred målgruppe, som ikke har videnskabelige forudsætninger. Formidlingen kan have flere forskellige hensigter. En hensigt er at i...

Teksten herover er kun et uddrag. Køb medlemskab for at læse den fulde tekst.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind