Lyrik og digte

Her har du en god model til analyse af digte og lyrik i folkeskolen. Analysemodellen leder dig igennem arbejdet med et digt trin for trin. Du kan bruge den til alle former for lyrik, det vil sige sangtekster, traditionelle digte og prosadigte.

Vers og strofer

Der er to forskellige måder at tale om indholdet i digte og andre lyriske tekster. Medmindre din lærer har en bestemt mening om den rigtige måde, kan du selv bestemme. Så længe du ikke blander de to måder sammen.

Strofer og vers i digte

I vejledningen her bruger vi betegnelserne strofer og vers, som er det mest normale, når man taler om digte. En strofe er en del af teksten, som er afgrænset af linjeafstand. Et vers er den enkelte linje i teksten.

Uddrag fra ”Paa Sneen” af Emil Aarestrup (1838).

Vers og linjer i sangtekster og rap

I sangtekster, salmer eller rap kan du tale om vers og linjer. Her er versene de afgrænsede dele. Linjerne i teksten kaldes så bare for linjer. I den type tekster kan der også være omkvæd, som bliver gentaget.

Uddrag fra ”Allerede is” af Emil Stabil (2015).

Præsentation og resumé

Du skal undersøge fakta om din tekst, så du kan præsentere den. Derfor skal du finde tekstens titel, årstal og navnet på forfatteren. Du bør også finde ud af, hvor teksten stammer fra. Det kan f.eks. være titlen på en digtsamling eller navnet på et musikalbum. Står oplysningerne ikke på teksten, kan du tit finde dem ved at søge på bibliotek.dk.

Tekstens genre kan også være en vigtig oplysning. Sidder du med en sangtekst, en rap eller et digt? Har teksten rim og opdeling i strofer (traditionelt digt) eller ligner den almindelige tekst opdelt på verselinjer (prosadigt)? 

Det kan også være vigtigt at komme ind på den tid, som teksten er skrevet i. Er teksten f.eks. fra romantikken, 60’erne eller nutiden? Undersøg tiden på nettet eller brug en litteraturhistoriebog.

Du kan også kigge nærmere på digteren eller kunstneren, som har skrevet teksten. Det kan give dig en idé om, hvordan digteren eller kunstneren skriver. Er der nogle typiske temaer, som digteren eller kunstneren ofte behandler? Skriver digteren eller kunstneren i en bestemt stil eller genre? Det kan give dig en god idé om, hvordan du skal gå til teksten.

Eksempel
 

Kun brugere med et Studienet medlemskab kan se dette indhold. Køb adgang.

Resumé

Hvis dit digt eller sangtekst har en handling, så kan være en god idé at skrive et kort resumé. Du skal beskrive handlingen med dine egne ord. Et resumé er ikke et referat. Et referat gengiver alting detaljeret, men i kortere form. I et resumé skal du have fokus på de vigtigste ting. Det kan være:

  • Et lyrisk jeg eller et lyrisk du
  • De vigtige personer i teksten
  • Tekstens konflikt
  • Begivenheder og vendepunkter

Hvis du bliver bedt om et referat, skal du selvfølgelig lave det. Men som regel er et resumé mere end nok og faktisk bedre.

Hvis teksten er opdelt i strofer på forhånd, kan det være en god idé at følge opdelingen. Alternativt kan du selv prøve at lave en opdeling.

Det er ikke altid lige let at lave et resumé af en lyrisk tekst. Nogle gange er teksterne fulde af billedsprog og symbolik, så du umuligt at gengive indholdet uden at fortolke det. Så kan det være bedre at springe resumeet over.

Eksempel
 

Kun brugere med et Studienet medlemskab kan se dette indhold. Køb adgang.

Genre

Du bør altid se på tekstens genre. Her er der to vigtig...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind