Kameraføring

Introduktion

Kameraføring dækker over den måde, som kameraet bevæger sig på i filmens forskellige scener. Hvor meget kameraet bevæger sig - og hvordan det bevæger sig - kan have en voldsom effekt på, hvordan de enkelte scener i filmen opleves for seerne. Nogle typer kamerabevægelser kan fx give indtryk af ro og overblik, mens andre kamerabevægelser kan forvirre eller desorientere seerne. 

Valget af kameraføring kan også påvirke, om scenerne i filmen fremstår realistiske eller opstillede. Rolig kameraføring kan give et opstillet indtryk, mens mere rystende og hurtige kamerabevægelser kan give et mere realistisk indtryk.

Stativkamera

Traditionelt er de fleste filmscener lavet med kameraer, som sidder fast monteret på et stativ. Det kan give et roligt og organiseret indtryk, fordi kameraet enten holder helt stille (=statisk kamera) eller bevæger sig med tydelige og forudsigelige bevægelser, når det fx panorerer eller tilter (se nedenfor).

Gamle film har typisk flest scener filmet med stativkamera, fordi kameraer var tunge og uhåndterlige dengang. I moderne film - og særligt inden for dokumentargenren - er det blevet mere almindeligt at anvende håndholdt kamera (se nedenfor) til udvalgte scener. 

Håndholdt kamera

I nyere film og dokumentarer er håndholdt kamera blevet et mere almindeligt virkemiddel. Håndholdt kamera giver et mere uroligt og rystende billede end kamera på stativ, og kan dermed være med til at give filmens scener et mere hektisk og forvirrende indtryk. Håndholdt kamera kan også bruges til at få scenerne til at fremstå mere realistiske og autentiske, og det er dermed også et særligt populært virkemiddel i do...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind