Spørgsmål 2

Undersøg, hvad der på baggrund af bilag A1 kan udledes om udviklingen i vælgernes og de politiske partiers brug af sociale medier i valgkampene 2011 og 2015. Undersøgelsen skal understøttes af relevante beregninger.

Vælgere og politikeres brug af sociale medier i 2011 og 2015 undersøges nedenfor, ud fra bilag A1. Besvarelsen forstår sociale medier som “interaktive platforme for digital kommunikation mellem brugere med en personlig profil”1, og udelukker dermed f.eks. websider i figur 2 og 3, som sociale medier.

Vælgernes brug af sociale medier i valgkampene 2011 og 2015

Ud fra tabel 3a, der er dannet på baggrund af tabel 3, kan vi se, at internettet er gået fra at være den vigtigste kilde til informationer og opdateringer for ca. hver femte vælger i 2011 til ca. hver tredje vælger i 2015. Andelen, der vurderer at internettet er vigtigst, er dermed vokset drastisk mellem de to valgkampe. Samtidigt følger opfattelsen af internettet som mest troværdige medie ikke med stigning som vigtigste medie; her er kun sket en stigning på 4 procentpoint. Forskellen i stigningerne resulterer i, at spændet mellem hvor stor en andel af befolkningen der vurderer internettet som vigtigst og hvor stor en del der vurderer internettet som mest troværdigt vokser til 19 procentpoint i 2015. Andelen der anser internettet som mest troværdigt er ret lille sammenlignet med de samlede traditionelle medier som TV og aviser. TV er ikke fortrængt af internettet som vælgernes vigtigste og mest troværdige medie i valgkampene. Tallene viser dog ikke om internettet f.eks. er steget til det næstmest troværdige medie ifølge vælgerne...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind