Personkarakteristik (Characterisation)

Personkarakteristik (characterisation) vil næsten altid være en central del af en short story-analyse. Du behøver sikkert ikke karakterisere alle personer i historien, men du bør normalt prøve at komme i dybden med tekstens vigtigste personer. Det er op til dig at vurdere, hvem de personer er.

Når man arbejder med tekstens personer bruger man begrebet hovedperson (main character) om den vigtigste person, som handlingen har fokus på at følge. En…

...

Ydre personpersonkarakteristik (Outer characterisation)

Under dette punkt undersøger du, hvordan forfatteren præsenterer personens ydre. Du har her fokus på de ting, som man kan ”se”, hvis man betragter personen udefra. Det kan f.eks. være personens udseende (appearance), alder, tøjstil eller måde at bevæge sig på. Det kan også dække over andre aspekter, som ikke direkte har med personens indre at gøre – f.eks. personens profession eller nationalitet.  

Bemærk her, at det ikke er sikkert vi får særlig meget information til den ydre karakteristik. Du kan godt være ude for, at en persons udseende eller fremtoning overhovedet ikke bliver beskrevet i teksten. I så fald kan du naturligvis heller …

...

Indre personkarakteristik (Inner characterisation)

Den mest centrale del en personkarakteristik er typisk den indre personkarakteristik (inner characterisation). Her skal du have fokus på, hvordan forfatteren præsenterer personernes indre liv.

Nogle gange får du direkte indblik i personernes følelser og personlighed, mens du i andre tilfælde er nødt til at konkludere på baggrund af personens handlinger. Ofte vil nyere tekster være mere indirekte i deres personbeskrivelser, mens ældre tekster kan have en større tendens til at give os et direkte indblik.

Følgende spørgsmål kan være relevante at stille, når du arbejder med indre personkarakteristik (inner characterisation):

H…

...

Personernes indbyrdes forhold (Character relationships)

Der er normalt mere end en person i en short story. Ofte har meget af handlingen fokus på, hvordan de forskellige personers forhold til hinanden er. Måske er der store forskelle på deres personligheder, som fører til konflikter, der driver handlingen. Derfor er det ofte en interessant del af analysen at se på forholdet mellem personerne.

Det kan variere meget, hvor vigtigt dette punkt er, så du vurderer selvfølgelig ud fra teksten, om det skal med. Det er mest interessant, hvis forholdet mellem personerne fylder meget i historiens handling. Det forekommer dog rimelig ofte, at man direkte vil blive bedt om at fokusere på forholdet mellem to af hovedpersonerne, når man besvarer short story-opgaven til skriftlig eksamen.

Under dette punkt kan det blandt andet være relevant at spørge om:

Hvordan er personernes forhold til hinanden?

In "Clara's Day" by Penelope Lively, Clara seems to be really uncomfortable with Stan, her mother’s boyfriend. We get several signs that he often acts inappropriately towards her, but the way Clara reacts to his touch truly shows the extent of her unease…

...

Personernes udvikling (Character development)

Mange fortællinger handler om, hvordan en person reagerer på sine oplevelser og ændrer sig. I mange tilfælde vil det derfor også være interessant at have særlig fokus på, hvordan især tekstens hovedperson (main character) udvikler sig gennem historien. Hvis hovedpersonen slet ikke udvikler sig, men ender med at begå præcis de samme fejl igen, kan det omvendt også være en vigtig pointe i analysen.

Mange populære temaer (themes) har ofte fokus på personers udvikling, f.eks. ”Growing Up”, ”Travelling” eller ”Different Worlds” …

Teksten herover er kun et uddrag. Køb medlemskab for at læse den fulde tekst.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind