Trin 3: Skriv den analyserende del af opgaven

Når du har forstået opgaveformuleringen til analyse og fortolkning på HHX og HTX, læst teksterne og lagt en plan for din opgave, er det tid til at få skrevet noget. Hvis du har lavet et grundigt forarbejde, så vil du have brugt mindst en time på nuværende tidspunkt. Det skal du ikke være bekymret over. For den tid, du har investeret i at forberede dig på at skrive, vil være en stor fordel for dig nu.

Det betyder dog ikke nødvendigvis, at du er helt klar til at skrive en fuldt færdig analyse i første hug. Selvom du har et fokus for din analyse, vil du ofte opdage, at din analyse udvikler sig undervejs i din skrivning. Det er udtryk for, at du bliver klogere på indholdet af teksten, mens du skriver om den.

Skab rød tråd i analysen med dit fokus

Vil du skrive en rigtig god opgave, så skal du sørge for at skrive en sammenhængende analyse, hvor læseren kan se en klar retning. Det kan være vanskeligt. Mange har svært ved at skabe sammenhæng mellem analysens punkter og ikke mindst mellem analyse og fortolkning. Her skal du bruge det fokus, som du har valgt i din forberedelse på trin 2.

Har du fulgt vores råd, skulle du gerne have udvalgt 2-3 analysepunkter samt lavet en disposition. Derfor kan du nu kaste dig over at skrive de forskellige afsnit. Tager du punkterne ét ad gangen, skal du arbejde med at skabe en sammenhæng mellem dem, som peger frem mod fortolkningen.

Vælg et analysepunkt, som styrer de andre

Du kan skabe sammenhæng på en rigtig god måde ved først at vælge det ene analysepunkt, som er det vigtigste for an...

Teksten herover er kun et uddrag. Køb medlemskab for at læse den fulde tekst.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind