SOP om Vækststrategier i Toms A/S i Afsætning og VØ

  • HHX 3. år
  • SRP (Afsætning A, Virksomhedsøkonomi B, SOP)
  • 10
  • 40
  • 8765
  • PDF

SOP om Vækststrategier i Toms A/S i Afsætning og VØ

SOP med emnet: Vækststrategier i Toms A/S - Opgaven er skrevet med brug af fagene Afsætningsøkonomi A, og Virksomhedsøkonomi B, og i opgaven giver jeg en dybdegående virksomhedsanalyse og beskrivelse af TOMS A/S, for til sidst at give en vurdering af mulige fremtidige vækststrategier for firmaet.

Elevens kommentar

Ja - Boston-modellen kunne måske godt sættes mere i forhold til virkeligheden, herudover kunne der godt være lidt mere på vurderingsdelen, herunder bedre argumentation, og især mere ved eksempler på hvilke lande Toms skal gå ind på.
I hele opgaven er der en rød tråd, der går ud på hvad Toms skal gøre for at kunne overvinde de udfordringer der er opstået i forbindelse med regeringens indførelse af fedtafgiften.

Studienets kommentar

Indholdsfortegnelsen er der, men den er formindsket for at kunne være på 1 side.

Studieområdeprojekter på hhx hed tidligere studieretningsprojekter (SRP). Eksemplet her er skrevet som et SRP. Der er enkelte forskelle mellem de to opgavetyper. I dag skal du fx ikke skrive et engelsk abstract, men et resumé på dansk. De fleste krav er dog ens, så du kan sagtens bruge eksemplet til at få gode idéer til dit SOP.

Den bedste måde at bruge eksemplet er ved at bruge SOP-bogen sideløbende. SOP-bogen er opdateret på alle de nye regler, så du er sikker på at leve op til alle krav.

Indhold

Indledning 5
1 Redegørelse af vækststrategier 6
1.1 Starten for Toms vækststrategier 6
1.2 De sidste 10 år af Toms vækststrategier 6
1.3 Delkonklusion 7
2 Regnskabsanalyse af virksomheden 8
2.1 Omsætningen 8
2.2 Afkastningsgrad 9
2.3 Aktivernes omsætningshastighed 9
2.5 Egenkapitalens forrentning 10
2.6 Gældsrenten, og gearing 11
2.7 Indtjeningsevne 12
2.8 Kapitaltilpasningsevnen 12
2.9 Delkonklusion 13
3 Væksten i Toms produkter 14
3.1 PLC/Boston-analyse 14
3.2 Delkonklusion 16
4 Konkurrencen på markedet 16
4.1 Porters 5 Forces 17
4.2 Toms konkurrencemæssige position 18
4.3 SWOT-analyse 19
4.4 Delkonklusion 21
5 Vurdering af hvordan Toms kan imødegå fedtafgiften i fremtiden, med fokus på vækststrategier 21
5.1 Markedsudvikling 22
5.2 Produktudvikling 22
5.3 Horisontal integration 23
5.4 Vertikal integration 23
5.5 Delkonklusion 24
6 Konklusion 24
Litteraturliste 26
Kildeliste 26
Hjemmeside 27
Bilag 1 28
Bilag 2 29
Bilag 3 31
Bilag 4 32
Bilag 5 33
Bilag 6 34
Bilag 7 35
Bilag 8 36
Bilag 9 37
Bilag 10 38
Bilag 11 39
Bilag 12 40
Bilag 13 41
Bilag 14 42
Bilag 15 43

Uddrag

"Indledning:
Jeg har valgt at skrive mit studieretningsprojekt i afsætningsøkonomi, og virksomhedsøkonomi, da jeg synes, det er to spændende fag der klinger godt sammen. Derudover mener jeg at det er de to fag der er mest relevant for min fremtid rent erhvervsmæssigt.

Som virksomhed valgte jeg TOMS gruppen A/S, og det gjorde jeg fordi det er interessant at se på hvordan de vil håndtere den nye fedtafgift der er kommet til Danmark. Fra d. 1. oktober 2011 trådte denne fedtafgift i kraft i Danmark.

Denne nye afgift der er kommet er et kæmpe problem for blandt andet TOMS gruppen A/S, da de nu skal begynde at overveje deres fremtid i Danmark, det vil sige om det er en mulighed for dem at blive i Danmark. Fedtgiften for TOMS er især et problem for dem, da de nu måske bliver nød til at sætte prisen på deres produkter op så de stadig kan tjene penge på dem.

Indtil videre har TOMS allerede fyret 14% af deres funktionærer , men spørgsmålet er om det det er nok? En meget stor del af TOMS omsætning får de på hjemmemarkedet her i Danmark, men da der nu er en fedtafgift på deres produkter kan det gøre det meget svært.

Afgiften i sig selv kan også resultere at de bliver nød til at flytte en stor del af deres salg til udlandet, og dette vil ikke være godt for hverken TOMS eller Danmark.

Målet med denne opgave er at finde ud af hvad TOMS skal gøre for at komme op på hesten igen efter denne udfordring. For at finde ud af det, vil jeg blandt andet redegøre for hvilke vækststrategier TOMS hidtil har anvendt, her vil jeg så redegøre for de mest relevante vækststrategier for Toms.

Derudover vil jeg udarbejde en regnskabsanalyse, og en strategisk analyse for TOMS for at se hvordan TOMS egentlig klarer sig. Til sidst vil jeg vurderer hvilke vækststrategier virksomheden skal bruge i fremtiden for at bearbejde denne fedtafgift."... Køb adgang for at læse mere

SOP om Vækststrategier i Toms A/S i Afsætning og VØ

[6]
Bedømmelser
  • 05-11-2012
    Vi fik rigtige godt kommentarer for den interne og eksterne analyse. Alt i alt en glimrende opgave
  • 15-12-2014
    Kanon god SRP, som er en stor hjælp hvis du skriver om Toms eller i lignende fag.
  • 16-09-2014
    dwqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqq
  • 25-01-2013
    Givet af HHX-elev på 3. år
    Fin opgave, god inspiration.