Primær og sekundær brugsværdi
Når du ser på reklamens fremstilling af dens produkt, kan du have brug for at skelne mellem primær brugsværdi og sekundær brugsværdi.
Den primære brugsværdi er selve produktets funktion
Den primære brugsværdi er den værdi, som kommer fra produktets grundlæggende funktion. Når en reklame spiller på den primære brugsværdi, så viser den altså helt konkret, hvad produktet kan bruges til.
Hvis en reklame for en støvsuger fx viser, hvordan støvsugeren er meget effektiv til at suge støv op, så spiller den tydeligt på den primære brugsværdi. Det samme gælder, hvis en reklame for tandpasta taler om, hvor effektiv tandpastaen er til at rense tænder, eller hvis en reklame for legetøj taler om, hvor sjovt det er at lege med. Primær brugsværdi er altså relateret til produktets grundlæggende funktion.
“Zendium Classic - Bedst i test” er et eksempel på en reklamefim, som spiller på den primære brugsværdi. Film...