Genrer

På de følgende sider kan du læse om, hvordan man kan analysere en reklamefilm. En reklamefilm er normalt en kort video, som er designet til at sælge et produkt eller en service til modtageren, eller mere overordnet give et positivt billede af virksomheden bag reklamen. Reklamefilm kan fx ses på TV, i biografen eller på streaming-platformer online (fx YouTube). 

...

...

Genreinddeling baseret på reklamefilmens fokus

Her kan du læse om de tre undergenrer, som er baseret på reklamefilmens fokus. Bemærk, at den enkelte reklamefilm ikke nødvendigvis befinder sig 100% inden for en genre. Samme film kan fx godt have både produktorienterede og modtagerorienterede elementer.

Afsenderorienteret reklamefilm

Den afsenderorienterede reklamefilm har fokus på at give et positivt billede af afsenderen (d.v.s. virksomheden bag reklamen). Det kunne fx være ved at præsentere virksomheden som ansvarlig, bæredygtig, service-minded, troværdig eller moderne. 

Afsenderorienterede reklamefilm vil ofte indgå som led i større kampagner, som handler om at opbygge eller styrke firmaets brand hos forbrugerne. Afsenderorienterede reklamefilm kan også være særligt nyttige i de tilfælde, hvor selve det solgte produkt ikke adskiller sig væsentligt fra konkurrenternes. Fx sælger de fleste flyselskaber grundlæggende det samme produkt. De kan derfor være nødt til at finde nogle andre strategier til at markere sig positivt i modtagernes øjne.  

Når du skal analysere en afsenderorienteret reklamefilm, er det ofte særlig relevant at overveje, hvilke strategier reklamen anvender for at appellere til etos.

Et eksempel på en afsenderorienteret reklamefilm er “Fly Responsibly” fra flyselskabet KLM. Her er reklamens primære fokus at præsentere KLM som et firma med fokus på bæredygtighed. 

Modtagerorienteret reklamefilm

Den modtagerorienterede reklamefilm har fokus på at give et positivt billede af modtageren (d.v.s. en person i reklamens målgruppe). Det kunne fx være ved at gi…

...

Genreinddeling baseret på reklamefilmens opbygning

Her kan du læse om de tre undergenrer, som er baseret på reklamefilmens opbygning. Bemærk, at den enkelte reklamefilm ikke nødvendigvis befinder sig 100% inden for en genre. Samme film kan fx godt have både narrative og oplysende elementer.

Lyrisk reklamefilm

Den lyriske reklamefilm fremstiller sit produkt på en lyrisk eller poetisk måde, hvor der er mere fokus på at skabe en særlig stemning end på at give konkret information. 

Når du skal analysere en lyrisk reklamefilm, kan det være særlig relevant at tale om symbolik eller filmiske virkemidler

Et typisk eksempel kunne være en bilreklame, hvor der bliver klippet mellem forskellige korte scener, hvor bilen kører hurtigt og elegant gennem forskellige smukke landskaber. Her bliver der kommunikeret en følelse af frihed og muligheder, som modtageren så kommer til at forbinde med det specifikke bilmærke. Til gengæld er der måske ikke så meget konkret information om bilen og dens egenskaber. 

Narrativ reklamefilm

Den narrative reklamefilm fremstiller sit produkt ved at fortælle en historie. Ofte låner den narrative reklamefilm virkemidler fra de fikt…

...

Skjulte reklamer og influencer marketing

Du  kan også møde film, som eksisterer på grænsen mellem reklamefilm og andre mediegenrer. Det kan fx være tilfældet, hvis der er lavet et forsøg på at maskere reklamefilmen, så den slet ikke ligner en reklamefilm. 

Et af de mest udbredte eksempler på dette fænomen er influencer-videoer på de sociale medier. Mange mennesker vælger at se disse videoer som underholdning og har måske nogle bestemte influencere, som de følger i særlig høj grad. Derfor kan det være let for modtagerne at glemme, at disse videoer i mange …

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind