Primær og sekundær brugsværdi

Når man analyserer reklamefilm, kan det ofte være en vigtig del af analysen at se på, hvad der er reklamens primære og sekundære brugsværdi.

Den primære brugsværdi er den funktion og værdi, produktet har helt konkret: En deodorant fjerner svedlugten, en cola slukker tørsten, en flyrejse bringer dig fra A til B.

Den sekundære brugsværdi er den ekstra værdi, som, reklamen forsøger at overbevise modtageren om, produktet har. Fx: Den rigtige deodorant gør dig populær hos det andet køn. Når du vælger den rigtige cola, viser du, at du er med på moden. Valget af den miljøvenlige bil gør dig til en god og samvittighedsfuld person. Ofte har sekundær brugsværdi at gøre med ukonkrete ting som image, følelser og popularitet.

Eksempel:

Kilde: https://www.yout...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind