Trin 3: Skriv hoveddelen

Hoveddelen af din reflekterende artikel er den vigtigste del af din opgave. I hoveddelen skal du ud fra din indgangsvinkel undersøge og reflektere over emnet.

Skriv undersøgende og reflekterende

Du skal skrive din reflekterende artikel i en undersøgende og reflekterende stil og tone. At skrive undersøgende og reflekterende handler om, at du gennemarbejder et emne forsøgsvis og prøvende for at gøre dig selv og dine læsere klogere på emnet og dets problemstillinger.

I hoveddelen skal du altså tage de vigtige delemner og problemstillinger forbundet med emnet op til overvejelse og gennemarbejde dem på en nuanceret måde. Du skal ikke komme med firkantede konklusioner eller afgøre, ‘hvem der har ret’. I stedet skal du komme med forslag til eksempler, synspunkter og pointer på en nuanceret måde, så du ser delemner og problemstillinger fra flere sider.

I modsætning til en diskuterende og debatterende stil lægger den undersøgende og reflekterende ikke op til at overbevise læseren om bestemte synspunkter på emnet. I stedet handler det om at fremstille grundlæggende overvejelser om, hvordan man kan se på emnet og dets problemstillinger.

Hvis du fx skal skrive om, hvordan kunst og litteratur udfordrer grænser, så kunne en diskussion være optaget af, om kunst og litteratur overhovedet skal have en udfordrende rolle. Det kan give en god diskussion, men det er ikke formålet med den reflekterende artikel. Her vil det være mere oplagt at reflektere over kunstens rolle for samfundet og mennesker. Hvad vil det sige at udfordre? Hvad kan det være relevant at få udfordret i nutiden? Hvad er kunst og litteratur for en størrelse i dag?

Strukturér din reflekterende artikel

Den reflekterende artikel er en friere genre end både debatterende og analyserende artikel, så du har mange flere muligheder for at sætte dit eget præg af på hoveddelen af din artikel. Typisk vil du skulle opdele din hoveddel i flere dele, hvor du for hver del behandler et delemne. Du kan med fordel skrive hver af delene efter disse tre regler:

  1. Brug eksempler som springbræt for refleksion
  2. Gå fra det konkrete til det abstrakte - og tilbage igen
  3. Vis din tankerække med metatekst

I vores eksempelbesvarelse opdeler vi hoveddelen i to dele og bruger reglerne to gange. I den første halvdel har vi fokus på synspunkter fra Poul Erik Tøjners debatindlæg, som er en af teksterne til opgaven. Her reflekterer vi over grænser for kunsten. I den anden halvdel ser vi nærmere på maleriet af Balthus, som også er en tekst til opgaven. Her reflekterer vi over, hvad kunsten kan betyde for samfundet.

Selvom vi bruger reglerne to gange i vores eksempelbesvarelse, kan det sagtens være, at du vil bruge dem 3-4 gange. Det er helt afhængigt af, hvad du skriver om i din artikel. Nedenfor vil vi uddybe de tre regler.

Brug eksempler som springbræt for refleksion

Udvælg 3-4 gode eksempler, som du kan komme ind på i din hoveddel. Eksemplerne skal illustrere emnet og dets delemner for læseren, og du skal bruge dem som afsæt for undersøgelse og refleksion.

Det er vigtigt, at du har fået udvalgt nogle centrale synspunkter, eksempler og problemstillinger fra teksterne i dit forarbejde. I reglen er det nok at have ...

Teksten herover er kun et uddrag. Køb medlemskab for at læse den fulde tekst.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind