Fortolkning

Adda Djørups “Der er ingen ende på Paris” har to dominerende tematikker, der hver især udgør en måde at fortolke novellen på. De fletter sig ind i hinanden, og vi kan selv vælge, hvilken en vi vil lægge mest vægt på i fortolkningen.

En ironisk fremstilling af kønsroller og kønnenes kamp

Den kvindelige og den mandlige hovedperson i historien begærer hinanden, i hvert fald fysisk. Men det ender alligevel i en kamp, hvor dét, den ene ønsker sig, er dårligt for den anden og omvendt. Konflikten ender som bekendt med, at hun slår ham ihjel. 

På den måde bliver fremstillingen af opgøret mellem dem en parodi på vores opfattelse af kønsroller - altså på vores ide om, hvad ‘en rigtig mand’ og ‘en rigtig kvinde’ er. Vi forventer, at den fysisk store, mørke mand i novellen vil være den mest magtfulde, men han ender som kvindens offer. Vi forventer, at fortælleren vil græde og chokeret kontakte politiet, men hun er i...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind