Analyse

På de næste sider får du hjælp til at analysere “Kanariefuglens begravelse”. Digtet er skrevet af Klaus Rifbjerg og udkom i 1965 i Amagerdigte.

Vi har fokus på følgende punkter i analysehjælpen:

Digtanalyse

Hvis du har behov for mere hjælp til at komme i gang med analysen, anbefaler vi, at du bruger vejledningen til digtanalyse.

Uddrag

Her kan du læse et uddrag fra analysehjælpen:

Perspektivering: Digtet har flere træk, der er typiske for konfrontationsmodernismen

Klaus Rifbjerg udgav i 1960 digtsamlingen Konfrontation. Den digtsamling gav senere navn til den litterære periode, vi kalder for konfrontationsmodernismen. 

”Kanariefuglens begravelse” er fra digtsamlingen Amagerdigte, der udkom i 1965. Samlingen er knapt så eksperimenterende og svært tilgængelig som Konfrontation, men Rifbjerg holder stadig fast i en stor del af konfrontationsmodernismens tematikker og stiltræk.

”Kanariefuglens begravelse” er f.eks. skrevet i en fri form uden enderim og fast rytme. Den mindre sammenhængende form afspejler det moderne menneskes verdenssyn. Der er ikke længere nogen samlet enhed i tilværelsen. Traditionernes faste former er forduftet, og alting er blevet mere frit og flydende. Det viser sig også i lyrikkens form. 

Konfrontationsmodernismens væsentligste hensigt er at konfrontere læserne med sider af virkeligheden, som de normalt ikke vil forholde sig til. 

I ”Kanariefuglens begravelse” bliver læserne konfronteret med døden på en måde, som de fleste helst vil være foruden. Digtet beskriver legemet opløsning og forrådnelse og maddikernes indtog på en nøgtern måde.

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind