Perspektivering

”Film” udtrykker tendenser i minimalismen

Helle Helles novelle ”Film” udkommer i 1996 og bliver del af en større bølge af dansk minimalistisk litteratur. Ved minimalisme kan vi forstå en neutral og registrerende fortællestil, hvor alt overflødigt skæres væk. 

Det mest ekstreme udtryk for minimalismen findes i den deciderede kortprosa, hvor vi ofte møder helt fortættede skildringer af enkelte situationer, handlinger eller stemninger. I ”Film” får vi dog et klart handlingsforløb, som ikke altid findes i rendyrket kortprosa.

Til gengæld kan vi se, hvordan minimalismen præger personskildringen. Ligesom i ”Film” går en minimalistisk skrivestil ud på at beskrive personerne ud fra deres handlinger og udsagn. Vi får ingen dybere psykologiske beskrivelser og deres handlinger bliver ikke forklaret. Vi ser også, hvordan ”Film” er stramt opbygget i sin form, idet der ikke findes unødvendig information i teksten.

Denne stramhed betyder imidlertid også, at vi efterlades med flere tomme huller i teksten, hvor vi som læsere selv må skabe betydning. Det er meget tydeligt i karakteristikken af ...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind