Sexistisk humor er ikke harmløs
På denne side får du først et sammendrag af tekst 4a, ”Dansk Kvindesamfund: Sexistisk humor er ikke harmløs”. Dernæst gennemgår vi de vigtigste synspunkter i teksten og giver dig vejledning til, hvordan du kan bruge teksten i opgaven.
Sammendrag
Afsender: Politiken ved journalist Elisabeth Lønskjær Eskildsen
Udgivelse og dato: politiken.dk, 2014
Genre: Artikel
Artiklen omhandler reaktionerne på en reklame udformet af et flyttefirma. Reklamen forestiller en solbrændt kvinde i pink bh og med sikkerhedshjelm oven på de lyse lokker. Trykt på siden af en af firmaets kassevogne. Hun er ledsaget af en tekst, der fortæller, at man ikke skal lade en kvinde klare en arbejdsmands opgave.
Artiklen gennemgår derefter to forskellige reaktioner på reklamen. På den ene side står næstforkvinden i organisationen Dansk Kvindesamfund. Hun forholder sig kritisk til reklamen og mener, at den er dybt problematisk og og bidrager til at normalisere en fjendtlig attitude overfor kvinder. På den anden side står forbrugerombudsmand Henrik Øe, der mener, at reklamen befinder sig på grænsen, men at man ville gribe ind i ytringsfriheden, hvis reklamen blev forbudt.
Arbejdsspørgsmål
- Hvad er problemet med sexistiske reklamer, ifølge Ulla Tornemand?
- H