Debat – find din vinkel
På denne side præsenteres du for tre forskellige vinkler, du kan anlægge på emnet i din debatterende artikel om fremstillingen af køn i reklamer. Den første vinkel baserer sig på, at sexistiske reklamer er skadelige. Den anden henviser til ytringsfrihedens ukrænkelig, og den tredje anfører, at der skal være plads til humor og kreativitet i markedsføring.
Sexistiske reklamer er skadelige
Den første vinkel baserer sig på de synspunkter, som kritiserer sexistiske reklamer. Her er den grundlæggende ide, at reklamer, der fremstiller kønnene sexistisk, har en skadelig virkning på menneskers opfattelse af køn.
Dette synspunkt kan man finde hos Ulla Tornemand fra Dansk Kvindesamfund. Ifølge hende har man gennem de sidste 20 år set en signifikant stigning i mængden af seksualiserede billeder af piger og kvinder i det offentlige rum, hvilket har en skadelig virkning. Logikken er her, som Tornemand udtaler, at ”jo mere du udsættes for sexistisk humor som i reklamen på bilen, jo mere tolererer du, at diskrimination af kvinder finder sted".
Et øget antal af sexistiske reklamer bevirker altså, at vi som mennesker bliver mere tolerante overfor, at diskriminatio...