Fremstillingen af køn i reklamer

I denne opgavehjælp får du vejledning til at udforme din debatterende artikel om fremstillingen af køn i reklamer, som er opgave 4 i opgavesæt 1 fra Skriftlig eksamen i dansk - stx og hf af Maja Bødtcher-Hansen og Susan Mose.

I opgavehjælpen finder du først nogle baggrundsinformationer om emnet. Dernæst præsenteres du for en diskussion og gennemgang af de to tekster. Endelig får du hjælp til at finde din vinkel på emnet.

Opgaveformulering

Skriv en debatterende artikel, hvor du med udgangspunkt i konkrete eksempler undersøger og diskuterer fremstillingen af køn i reklamer. I din artikel skal du inddrage ”Sexistisk humor er ikke harmløs” (tekst 4a) og ”Normal-reklame i modvind: ’Pinligt og elendigt’” (tekst 4b). I din undersøgelse skal du særligt fokusere på:

— At diskutere, hvad fremstillingen af køn i reklamer betyder for vores opfattelse af hinanden ved at inddrage hovedsynspunkter og argumenter fra ”Sexistisk humor er ikke harmløs” (tekst 4a).

— At underbygge din egen argumentation med konkrete eksempler, bl.a. ved at inddrage ”Normal-reklame i modvind: ’Pinligt og elendigt’” (tekst 4b).

— At præsentere emnet gennem en fokuseret indledning og diskussion, og forsøge at overbevise din læser gennem en stærk og velgennemtænkt argumentation med en afslutning, der markerer dit synspunkt.

Uddrag

Her kan du læse et kort uddrag af vores opgavehjælp:

Sådan kan du bruge teksten

I opgavebeskrivelsen anføres det, at du skal diskutere, hvad fremstillingen af køn i reklamer betyder for vores opfattelse af hinanden ved at inddrage hovedsynspunkter og argumenter fra ”Sexistisk humor er ikke harmløs”.

I den sammenhæng er det oplagt at uddrage de to fløje i argumentationen i tekst 4a. Det vil i opgaven være fornuftigt at stille Ulla Tornemands synspunkter og argumentation overfor Henrik Øes ditto. Hvor Tornemand mener, at udbredelsen af sexistiske reklamer er skadelig, idet de fremkalder et diskriminerende syn på kvindekønnet, mener Øe, at der skal være plads til at anvende kønnet på en humoristisk og kreativ måde.

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind

Fremstillingen af køn i reklamer

[8]
Bedømmelser
  • 08-11-2022
    Givet af 2.g'er på STX
  • 25-10-2022
    Givet af 2.g'er på STX
  • 05-03-2022
    Givet af 2.g'er på STX
  • 02-03-2022
    Givet af 1.g'er på STX