Baggrundsviden

På denne side får du baggrundsviden om fremstillingen af køn i reklamer. Der opridses forskellige positioner i debatten, som du med fordel kan have in mente, når du går i gang med tekstarbejdet.

Hvor går grænsen mellem humor og diskrimination?

Debatten om fremstillingen af køn i reklamer har fundet sted i en årrække, og det afgørende spørgsmål i debatten er, hvor grænserne går mellem humoristisk og diskriminerende kønsfremstilling.

På den ene side står en række aktører, der forsvarer butikkers ret til at fremstille kønnene på en i deres øjne humoristisk måde. På den anden side står en række institutioner og enkeltpersoner, der anfører, at mængden af kønsdiskriminerende reklamer er steget markant gennem årene, og at der bør gribes ind overfor denne udvikling, da den spreder et forkvaklet syn på køn.

Påvirker reklamerne os?

Et afgørende element i debatten knytter sig til spørgsmålet om, h...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind