Etiske grænser på de sociale medier

Denne webbog er Studienets opgavehjælp til den reflekterende artikel om etiske grænser på de sociale medier. Opgaven stammer fra Eksamensgenrerne dansk stx af Nicolai Rekve Eriksen. Du får hjælp til at afkode opgaveformuleringen, at reflektere over emnet og at inddrage teksterne på gode måder i din opgave. 

Som det første giver vi dig noget baggrundsviden, der er nyttig at have om emnet. Dernæst får du hjælp til at forstå opgaveformuleringen og finde en vinkel på emnet. Vi giver dig også nogle arbejdsspørgsmål, som du kan bruge i dit arbejde med teksterne.

Vi går i dybden med teksterne til opgaven. Bemærk, at du skal inddrage tekst 5a. Derimod er det valgfrit, hvilke eksempler du vil bruge. Her kan du inddrage eksempler fra tekst 5b og/eller tekst 5c.

Den vigtigste tekst er artiklen “Hvorfor er vold og død blevet hverdag på de sociale medier?” (tekst 5a). Vi hjælper dig med, hvordan du kan bruge synspunkterne i artiklen til at reflektere over emnet om etiske grænser på de sociale medier. Du får også et resumé af artiklen og ordforklaringer til vanskelige begreber i den.

Indholdet af de to øvrige tekster kan du bruge som eksempler på opslag og videoer, der har udfordret de etiske grænser på sociale medier. Billederne og videoen, der nævnes i nyhedsartiklen “20-årig tiltalt for at filme døde passagerer ved togulykke” (tekst 5b), kan du bruge som eksempel på materiale, der regnes for uetisk, og som er ulovligt at dele på internettet.

Videoen, der nævnes i nyhedsartiklen “YouTube straffer stjerne for video af lig” (tekst 5c), kan du bruge som eksempel på materiale, der udfordrer de etiske grænser på de sociale medier. Det er desuden oplagt at bruge eksemplet til at reflektere over, hvilket ansvar udbyderne af de sociale medier har for etikken.

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind

Etiske grænser på de sociale medier

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.