Baggrundsviden

Her kan du læse lidt baggrundsmateriale som hjælp til din reflekterende artikel om etiske grænser på de sociale medier.

De sociale medier og etik

De sociale medier er platforme som fx Facebook, YouTube og Instagram. Her kan brugerne frit dele billeder, beskeder, videoer og andet med hinanden. Udbyderne af de sociale medier, dvs. fx Facebook, YouTube og Instagram, tjener typisk penge på annoncer på platformene. Derfor er udbyderne økonomisk afhængige af antallet af brugere, views og klik. Jo mere populært og opsigtsvækkende materiale, der lægges op, jo flere brugere og annoncepenge får udbyderne. 

Etik handler om vores fælles normer for, hvordan man bør handle, og hvordan man ikke bør handle. På de sociale medier handler etikken især om, hvad der er i orden at skrive og dele med andre, og hvad der ikke er. En etisk grænse overskrides, når andre brugere bliver forargede eller vrede over det, der er blevet lagt op, og mener, at det bør slettes. Et klart eksempel er youtuberen Logan Pauls video, hvor han gør grin med en død mand (tekst 5c).  

De etiske grænser på de sociale medier er ikke kl...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind