SRP om udviklingspsykologi i Engelsk A og Psykologi B
SRP om udviklingspsykologi i Engelsk A og Psykologi B
Her finder du et SRP om udviklingspsykologi med fokus på John Bowlbys tilknytningsteori og Melanie Kleins objektrelationsteori.
Projektet er skrevet i Engelsk og Psykologi og indeholder desuden en analyse af romanen "Room" fra 2010 af Emma Donoghue og til sidst en diskussion af teorierne koblet på analysen.
I romananalysen af Room er der særligt fokus på fremstillingsformen samt relationen mellem Jack og hans mor, som skildres gennem en beskrivelse af miljøet og karaktererne.
Indhold
Abstract 2
Indledning 4
Redegørelsen 4
John Bowlby (1907-1990) engelsk psykiater og psykoanalytiker 4
Melanie Klein (1882-1960) østrigsk-britisk psykoanalytiker 6
Analyse 7
Miljøbeskrivelse 8
Personkarakteristik 10
Fortællerforhold 15
Sprog og stil 17
Diskussion 18
Konklusion 22
Litteraturliste 24
Uddrag
Indledning
Udviklingspsykologiens teorier er fremragende til at forstå barnets udvikling og hjælpe forældrene med opdragelse af barnet. Men hvad så hvis barnet lever under begrænsede forhold og af den grund ikke får opfyldt de nødvendige behov? Hvilke skader forårsager det barnet, hvis det overhovedet skader barnet? Et barn kan udsættes for en lang række traumer i barndommen, før skaden bliver permanent. Udviklingspsykologiens teorier er skabt til levende mennesker, men kunne de samtidig passe ind på en fiktiv karakter? Og i så fald, hvordan kan det være?
Dette er interessant, fordi udviklingspsykologien sætter fokus på hvad der er vigtigt for barnet, men undlader at belyse de, efter bogen, ”fejl-udviklede” børn og hvad der skal ske før de er ”fejl-udviklede”.
Denne opgave sætter fokus på Bowlbys tilknytningsteori, teorien om barnets tidlige tilknytning som danner rammer for tilknytning resten af livet, og om Melanie Kleins objektrelationsteori som omhandler hvordan et barn danner relation til omverdenen. Jeg vil redegøre for dette ved brug af førnævnte teorier. Dernæst analyserer jeg bogen Room fra 2010, hvor jeg har et særligt fokuspunkt på fremstillingsformen samt relationen mellem Jack og hans mor, som jeg skildrer gennem en beskrivelse af miljøet og karaktererne selv. Selvom ”Old Nick” spiller en stor rolle i bogen, vælger jeg ham bevidst fra, da omdrejningspunktet i opgaven er Jacks udvikling. Til sidst sammenfatter jeg min redegørelse og analyse, hvor jeg diskuterer hvorvidt Jack, ud fra min analyse, passer på teorierne jeg har redegjort for og forsøger at belyse Jacks situation ud fra virkelighedens rammer.
Redegørelsen
John Bowlby (1907-1990) Engelsk psykiater og psykoanalytiker
Før-tilknytning
Når barnet er mellem 0‐2 måneder gammelt, viser det aktiv tilknytningsadfærd i form af smil, gråd og klyngen til mennesker. Med denne adfærd opnår barnet kontakt med andre mennesker, men det favoriserer ikke blandt fremmede eller omsorgspersonerne. Barnet lærer sine omsorgspersoner at kende, men foretrækker dem ikke frem for fremmede mennesker.
Begyndende tilknytning
Ved 2‐7 måneders alderen begynder barnet så småt at knytte sig til omsorgspersonerne: de viser mere glæde omkring dem og beroliges hurtigere af dem end af andre. Det er i samme periode, at barnet indgår i en høj grad af samspil med sine omsorgspersoner og derved også skaber en tilknytning. Barnet kan dog imidlertid stadig passes forholdsvis let af andre, men det begynder at vise tegn på uro og forvirring... Køb adgang for at læse mere Allerede medlem? Log ind