SOP om Bestsellers brandstruktur i Afsætning A og Dansk A

  • HHX 3. år
  • SRP (Dansk A, Afsætning A, SOP)
  • 10
  • 36
  • 11932
  • PDF

SOP om Bestsellers brandstruktur i Afsætning A og Dansk A

Her finder du et SOP i Afsætning A og Dansk A om den danske tøjproducent Bestseller.

Opgaveformulering

I første del af opgaven vil jeg redegøre for virksomheden Bestseller og deres brandstruktur.

Jeg vil så analysere Bestsellers brandingstrategier. Herefter vil jeg analysere to selvvalgte reklamer fra et af Bestsellers billigere og et af de dyrere brands (Only & Sons og Jack & Jones).

I sidste del af opgaven vil jeg diskutere hvorvidt disse rammer deres målgrupper med hensyn til brandingstrategi, virkemidler, temaer og budskaber.

Jeg vil afslutte opgaven med en konklusion, som summerer op og giver en kort, men retvisende forklaring af opgaven.

Reklamefilmen "Sewing it Up" fra Jack & Jones kan ses her

Reklamen for Only & Sons kan ses her

Elevens kommentar

Hvis jeg skulle lave opgaven igen, ville jeg have færre tegn, altså kortet den ned, samt ændret min diskussion.

Studienets kommentar

Studieområdeprojekter på hhx hed tidligere studieretningsprojekter (SRP). Eksemplet her er skrevet som et SRP. Der er enkelte forskelle mellem de to opgavetyper. I dag skal du fx ikke skrive et engelsk abstract, men et resumé på dansk. De fleste krav er dog ens, så du kan sagtens bruge eksemplet til at få gode idéer til dit SOP.

Den bedste måde at bruge eksemplet er ved at bruge SOP-bogen sideløbende. SOP-bogen er opdateret på alle de nye regler, så du er sikker på at leve op til alle krav.

Indhold

Abstract 1
Indledning 3
Metode 3
Redegørelse for virksomheden Bestseller og dennes struktur i forhold til brands 4
Virksomhedsbeskrivelse 4
Bestsellers brandstruktur 5
Analyse af Bestsellers brandingstrategi 7
Reklameanalyse 10
PREMIUM by Jack & Jones 14
Diskussion af reklameanalyse 19
Vurdering af reklameanalyse 21
Konklusion 22
Referencer 22
Bilag 27
Bilag 1 - Bestsellers brands og målgrupper 27
Bilag 2 - Maslows behovspyramide 31
Bilag 3 - Minzbergs interessentmodel 32
Bilag 4 - Brandarkitektur 32
Bilag 5 - Det gyldne snit 33
Bilag 6 - Only & Sons reklame 33
Bilag 7 - Varme og kolde farver 34
Bilag 8 - Meningsoverførselsmodel 34
Bilag 9 - Pierces tredelte tegn 34
Bilag 10 - erklæring vedrørende snyd 35

Uddrag

Indledning

Lad mig indlede denne opgave med en lille historie. Lad os forestille os at jeg tager en æske chokolade frem. Jeg placere dem nøjsomt på et smukt fad før jeg giver dem til min gæst. Jeg er typen der kender kvalitets-chokolade. Jeg fortæller at chokoladen er købt hos en chocolatier og at den er frisklavet i går, af økologiske, fairtrade kakaobønner.

Nu tager jeg endnu en æske chokolade frem. Denne gang undskylder jeg - jeg har haft travlt og jeg kørte lige om Netto på vejen hjem.
Om de to æsker chokolade var præcist ens, ville de så smage ens? Næppe. Der er foregået noget - en branding proces. (Buhl, 2005)
Det er denne branding proces jeg finder ekstremt interessant og det er den proces, denne påvirkelse af forbrugeren jeg i denne opgave vil undersøge.

Bestseller A/S er baggrund for et ekstremt interessant emne at skrive om, da de som ingen andre, har formået at bevæge sig med store skridt ind på et marked, hvor ingen før har haft en så bred målgruppe og så stor gennemslagskræft. Bestseller har gjort noget genialt for at blive en af de største spillere på tøjmarkedet, hvilket jeg gerne vil undersøge og da jeg ud over interessen også arbejder hos dem faldt det mig naturligt at vælge deres virksomhed.

Metode
Opgaven vurderes til hovedsageligt at være en afsætningsopgave. Danskfaget fremtræder i form af reklameanalysen, og som forforståelse i den derefter udarbejdede diskussion og vurdering. I udarbejdelsen af rapporten udnytter jeg forskellige datakilder, som behandles efter modeller og teorier lært i faget afsætning. Til redegørelsen tages der udgangspunkt i supplerende datakilder, der uafhængigt af hinanden bruges i rapporten. Datakilderne er vurderet til at være fyldestgørende og retvisende. Under redegørelsen af Bestsellers brandstruktur anvendes modellen Brandarkitektur.

I analysedelen har jeg anvendt forskellige modeller og teorier, for at komme frem til en retvisende konklusion på analysen. Herunder er der set på Maslows behovspyramide, farvepsykologi, Pierces semiotiske tredeling, billedekomposition samt set på udtalelser fra virksomheden selv. I min diskussion har jeg anvendt resultater fra mine analyser. Min vurdering bunder i et helhedsindtryk af både resultater fundet i analyserne samt i min diskussion. Der er i rapporten anvendt både danske og engelske artikler... Køb adgang for at læse mere

SOP om Bestsellers brandstruktur i Afsætning A og Dansk A

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.