SOP om Apple på det danske marked for bærbare computere og Apples konkurrenter

  • HHX 3. år
  • SRP (Afsætning A, SOP)
  • 10
  • 31
  • 5832
  • PDF

SOP om Apple på det danske marked for bærbare computere og Apples konkurrenter

SOP om Apple og det danske marked med fokus på konkurrenterne, og deres markedsføring.

Opgaven går i dybden med det danske bærbare computer marked med fokus på konkurrenterne. Her undersøges det, hvordan den konkurrencemæssige position er på markedet, hvilken konkurrenceform der er, og der laves en branche- og konkurrentanalyse.

Derefter analyseres en af Apples produkt præsentationer, og kommer ind omkring deres parametermix og markedsføring og sidst men ikke mindst Apples position på markedet.

Studienets kommentar

Studieområdeprojekter på hhx hed tidligere studieretningsprojekter (SRP). Eksemplet her er skrevet som et SRP. Der er enkelte forskelle mellem de to opgavetyper. I dag skal du fx ikke skrive et engelsk abstract, men et resumé på dansk. De fleste krav er dog ens, så du kan sagtens bruge eksemplet til at få gode idéer til dit SOP.

Den bedste måde at bruge eksemplet er ved at bruge SOP-bogen sideløbende. SOP-bogen er opdateret på alle de nye regler, så du er sikker på at leve op til alle krav.

Indhold

Abstract 2
Indledning 3
Virksomhedsbeskrivelse 3
Det danske bærbare computermarked 4
Positioneringskort: 5
Konkurrencemæssig position 7
Konkurrenceform 9
Delkonklusion 9
Branche- og konkurrentanalyse 10
Delkonklusion 14
Analyse af MacBook Air, Præsentationsvideo, 2011. 14
Parameter Mix 16
Positionering 18
Apples positionering på det danske marked 20
Delkonklusion 21
Konklusion 21
Kilder 22
Bilag 23

Uddrag

Indledning

Jeg har valgt at skrive om Apple og det danske marked med fokus på konkurrenterne, og deres markedsføring. Jeg valgte lige præcis Apple fordi jeg synes det er en meget interessant virksomhed, som har haft kæmpe succes de seneste par år, på trods af store nedture igennem tiderne.

Jeg har tænkt mig at gå i dybden med det danske bærbare computer marked, med fokus på konkurrenterne. Jeg vil finde ud af hvordan den konkurrencemæssige position er på markedet, hvilken konkurrenceform der er, og vil derefter lave en branche og konkurrent analyse.
Derefter vil jeg analyser en af Apples produkt præsentationer, og komme ind omkring deres parametermix og markedsføring og sidst men ikke mindst vil jeg tage stilling til Apples position på markedet.

Virksomhedsbeskrivelse

Den. 1. April 1976 blev virksomheden Apple Computers grundlagt, det blev dog ændret tilbage i 2007 hvor de fjernede Computers fra deres firmanavn.
Apple har hovedsæde i Silicon Valley i Californien, og blev i 1980 omdannet til et aktieselskab.
Personerne bag firmaet var Steve Jobs, Steve Wozniak og designlederen Jonathan Ive, som fra start af har stået for deres fantastiske design.
Apple blev hurtig kendt for at gøre meget ud af deres design, og ikke kun gøre noget ud af hardwaren som mange andre producenter koncentrerede sig om på daværende tidspunkt.
Men, det var ikke kun designet der var anderledes ved en Apple computer; deres styresystem og software var speciel lavet af Apple selv. Det styresystem som Apple har udviklet, hedder Mac OS X og bruges flittigt dagen i dag inden for reklamebranchen og andet grafisk design. Styresystemet bliver brugt af dem på grund af de medfølgende programmer til styresystemer som passer perfekt til mediebranchen.
Siden dengang har Apple fået flere forskellige produktgrupper. De har blandt andet MP3 afspillere, bedre kendt som iPods, mobiltelefoner, bedre kendt som iPhones og sidste skud på stammen, iPad, som er en tablet pc. Og selvfølgelig deres selvudviklede software.
Apple lavede i 2010 sit hidtil bedste resultat med et overskud på 23,3 milliarder danske kroner .
Og er dagen i dag verdens mest værdifulde virksomhed .

Det danske bærbare computermarked

Det hele startede tilbage i 1981 hvor den første rigtige bærbare computer på batteri, som vi kender den i dag, blev lanceret. Computeren blev kaldt Osborne 1 og vejede 11,3 kg.
Computeren kostede dengang 25.000 kr., men ikke mange eksemplarer nåede at blive solgt inden firmaet gik konkurs efter 2 år.
Nu sidder vi i dag, 30 år senere hvor det er normalt at have op til flere bærbare computer i hjemmet, og der er sket ufatteligt meget siden dengang. Der bliver lavet computere, som ikke er tykkere end en centimeter og der er et hav af muligheder for hvad man kan vælge af forskellige mærker, modeller osv.
Nogle computerproducenter har været med helt fra start, andre... Køb adgang for at læse mere

SOP om Apple på det danske marked for bærbare computere og Apples konkurrenter

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.