SOP om Computerkoncernen Apple i Dansk A og Afsætning A

  • HHX 3. år
  • SRP (Afsætning A, Dansk A, SOP)
  • 7
  • 23
  • 7670
  • PDF

SOP om Computerkoncernen Apple i Dansk A og Afsætning A

SOP som undersøger Apple med fagkombinationen Afsætning A og Dansk A - I denne forbindelse indeholder opgaven en beskrivelse af computerkoncernen Apple, en analyse af to Apple-reklamer, analyser af mulige fremtidige strategier på det danske marked, redegørelse for Apples valg af målgruppe samt en kritisk vurdering af virksomhedens parametermix på det danske marked.

Studienets kommentar

Studieområdeprojekter på hhx hed tidligere studieretningsprojekter (SRP). Eksemplet her er skrevet som et SRP. Der er enkelte forskelle mellem de to opgavetyper. I dag skal du fx ikke skrive et engelsk abstract, men et resumé på dansk. De fleste krav er dog ens, så du kan sagtens bruge eksemplet til at få gode idéer til dit SOP.

Den bedste måde at bruge eksemplet er ved at bruge SOP-bogen sideløbende. SOP-bogen er opdateret på alle de nye regler, så du er sikker på at leve op til alle krav.

Indhold

Indledning 2
Beskriv virksomheden Apples nuværende situation på det danske marked. 3
Del Konklusion 5
Analyser mulige fremtidige strategier på det danske marked. 5
Intensivering 5
Diversifikation 6
Integration 7
Del Konklusion 8
Analyser en eller to reklamer for virksomhedens produkter, og gør rede for virksomhedens valg af målgruppe 8
Reklame 1984 8
Reklame Paul McCartney 12
Del Konklusion 14
Gør rede for Apples valg af målgrupper 14
Del Konklusion 15
Foretag en kritisk vurdering af virksomhedens parametermix på det danske marked. 15
Produkt 15
Promotion 17
Distribution (place) 18
Pris 19
Del Konklusion 20
Konklusion 21
Kildehenvisning 22

Uddrag

Indledning

Jeg vil i min opgave beskrive virksomheden Apples. Jeg vil komme ind på Apples nuværende situation på det danske marked og fortælle om deres produkter på det markedet. Derefter vil jeg analysere mulige fremtidige strategier på det danske marked, her vil jeg tage fat i den fremtidig strategi, der hedder vækststrategi og beskrive denne. Som det næste vil jeg analysere to reklamer for virksomhedens produkter, men da jeg, efter at have været i kontakt med Apples reklamekontor i Norden, ikke har kunnet finde nogle reklamer fra det danske, har jeg valgt at tage to reklamer, der er produceret til det amerikanske marked, men som også er anvendt på det danske. Efter dette vil jeg gøre rede for Apples valg af målgruppe. Som det sidste vil jeg kigge på Apples parametermix på det danske marked og fortælle om de fire P'er.

Beskriv virksomheden Apples nuværende situation på det danske marked.
Steve Jobs og Stephen Wozniak var to almindelige nørder der interesserede sig for elektronik, Wozniak legede gennem en årrække med computerdesign hvilket Jobs, der havde et øje for fremtiden, insisterede på, at de prøve at sælge. Det gik dog ikke særlig godt, da de i 1976 forsøgte at sælge computeren som de havde givet navnet Apple I. Apple producere i dag både Mp3 afspillere, computere, software til computere, og mobiltelefoner. Apple er mest kendt for deres iPod, som er en Mp3 afspiller, der bliver solgt i stor stil her hjemme, hvilket giver dem en fornem første plads på det danske marked for Mp3 afspillere, med en markedsandel på omkring 50%, mens de i USA har en andel af det samlede marked på hele 70% . iPoden er ikke kun en Mp3 afspiller, der opfylder de almindelige krav om at kunne afspille Mp3 filer, den er blevet en måde at vise at man er med på moden på akkurat samme måde som et Gucci bælte, Ipoden viser status og at man er med på tidens trend. Apple startede som sagt med at producere computere i 1976 og har siden lanceret utallige modeller, frem til den nyest 2008 model som hedder Macbook air. Ligesom med Ipoden er der en slags status ved at eje en Macbook, for det første fordi Apples design er utrolig flot og for det anede fordi alle ved, at en Macbook er en dyr computer, som langt fra alle har råd til. Apple er ikke så store inde for computere, som de er inde for Mp3 afspillere på det danske marked. Dette skyldes at de kører i lukkede formater, hvilket vil sige, at de ikke bruger Windows som standard styringssystem, hvilket afskrækker en masse mennesker fra at købe deres computere, fordi de er vant til at køre med Windows som standard. Apple ligger dog på top 10 på det danske marked med en markedsandel på omkring 3% med mærker som HP, Acer, Lenovo, Fujitsu Siemens og Toshiba foran sig . Apple er ikke helt tilfreds... Køb adgang for at læse mere

SOP om Computerkoncernen Apple i Dansk A og Afsætning A

[23]
Bedømmelser
  • 11-12-2011
    Givet af HHX-elev på 3. år
    Denne opgave ville muligvis lige kunne ramme 02 på en god dag, utrolig dårligt sprog, manglende teknik og struktur! Drop det, bestemt ikke pengene værd!
  • 17-04-2009
    Jeg synes generelt at opgaven var rigtig god. Jeg ledte specifikt efter målgruppemateriale og Apples reklamehistorie, som var rigtig velsbeskrevet.
  • 07-12-2014
    Givet af HHX-elev på 3. år
    Udemærket opgave, men mangler uddybelse.
  • 21-05-2013
    Givet af HHX-elev på 3. år
    Rigtig god opgave, den hjalp mig rigtig meget med min egen opgave "Thumps up"