LEGO og Mattel | SOP

  • HHX 3. år
  • Engelsk A, Virksomhedsøkonomi A, SOP
  • 10
  • 23
  • 5622
  • PDF

LEGO og Mattel | SOP

Her ser du et studieområdeprojekt (SOP), der handler om de to legetøjsgiganter LEGO og Mattel. Ud over at beskrive de to firmaers forretningshistorier redegør opgaven for CSR og virksomhedernes forskellige til dette.

Studienets kommentar

Studieområdeprojekter på hhx hed tidligere studieretningsprojekter (SRP). Eksemplet her er skrevet som et SRP. Der er enkelte ændringer på de to opgavetyper. I dag skal du fx ikke skrive et engelsk abstract, men et resumé på dansk. De fleste krav er dog ens, så du kan sagtens bruge eksemplet til at få gode idéer til dit SOP.

Den bedste måde at bruge eksemplet er ved at bruge SOP-bogen sideløbende. SOP-bogen er opdateret på alle de nye regler, så du er sikker på at leve op til alle krav.

Indhold

Indhold
Indledning
Definition af CSR
LEGO's forretningshistorie
Mattel's forretningshistorie
Tekstanalyse af virksomhedernes introduktioner til CSR
Kulturelle forskelle
CSR aktiviteter
Ledelse, vision og værdier
Kundeaktiviteter
Medarbejderaktiviteter
Leverandøraktiviteter
Interessentrelationer
Samfundsaktiviteter
Miljøaktiviteter
Konklusion
Kildeoversigt
Bilag
Bilag 1 – introduktion LEGO
Bilag 2 – introduktion Mattel
Bilag 3 – værdier Mattel
Bilag 4 – værdier LEGO
Bilag 5

Uddrag

Navnet LEGO er en sammentrækning af ordene ”leg godt”. LEGO koncernen er et privatejet selskab med hovedkontor i Billund. Virksomheden blev grundlagt af, tømre- og snedker mester, Ole Kirk Kristensen, i 1932. Ole Kirks søn, begyndte at arbejde i virksomheden, da han var 12 år gammel. Siden er virksomheden gået i arv fra far til søn og ejes nu af grundlæggerens barnebarn Kjeld Kirk Kristensen. LEGO koncernen beskæftiger sig med udviklingen af børns kreativitet gennem leg og læring. LEGO er en global virksomhed, der nu er den tredje-største producent på legetøjsmarkedet. LEGO åbnede en butik i Tyskland i 1956. I 1961 startede LEGO at sælge deres produkter i USA og Canada. Med udgangspunkt i den verdensbe-rømte legoklods forsyner virksomheden i dag børn i mere end 130 lande med legetøj, ople-velser og undervisningsmateriale. LEGO startede ud med at lave trælegetøj, og gik derefter over til legoklodsen af plastik. Klodsen, som vi kender den i dag, blev lanceret i 1958. LEGO har et dybt og bredt sortiment, som f.eks. duplo, friends, star wars, city osv. I år 2010 begyndte LEGO at lave online spil, og i 2014 laver LEGO en film, der omhandler LEGO universet. Deres mission er at inspirere og udvikle børn til at tænke kreativt, ræsonnere systematisk og udnytte deres potentiale for at skabe deres egen fremtid og dermed udnytte menneskets uendelige muligheder. LEGO's vision er at være banebrydende inden for nye måder at lege på, nye legematerialer og forretningsmodeller for leg ved hjælp af globalisering og digitalise-ring. LEGO beskæftigede 11.755 mennesker i 2013 og havde en omsætning på 25.382 mia. kr. I samme år lå LEGO's resultat på 6.119 mia. kr... Køb adgang for at læse mere

LEGO og Mattel | SOP

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.