SOP om LEGO som Virksomhed i Afsætning A og Dansk A

  • HHX 3. år
  • SRP (Dansk A, Afsætning A, SOP)
  • 10
  • 41
  • 8704
  • PDF

SOP om LEGO som Virksomhed i Afsætning A og Dansk A

SOP om LEGO-koncernen i fagene Afsætning A og Dansk A.

Studienets kommentar

Studieområdeprojekter på hhx hed tidligere studieretningsprojekter (SRP). Eksemplet her er skrevet som et SRP. Der er enkelte forskelle mellem de to opgavetyper. I dag skal du fx ikke skrive et engelsk abstract, men et resumé på dansk. De fleste krav er dog ens, så du kan sagtens bruge eksemplet til at få gode idéer til dit SOP.

Den bedste måde at bruge eksemplet er ved at bruge SOP-bogen sideløbende. SOP-bogen er opdateret på alle de nye regler, så du er sikker på at leve op til alle krav.

Indhold

Indledning 4
Kildekritik 4
Legos historie 5
Ejerskab 5
Legoklodsen 6
Legos mission og vision 6
Legos mission 6
Legos vision 7
Legos position på legetøjsmarkedet 7
Reklameanalyse 8
Om videoen 8
Titel 9
Format 9
Fortæller stemme 9
Tekst analyse 10
Reklamens musik 12
Analyse af reklamen 12
Omgivelser 12
Personer 13
Perspektiv 14
Pay-off 14
Logo 14
Produktet 15
Parametermix 15
Produkt 15
Pris 16
Place 16
Promotion 17
Vurdering af Legos parametermix 17
Fremtidige parametre 18
Distribution i Kina 18
Produkter 19
Promotion 19
Tv-reklame 19
Målgruppe 20
Litteraturliste 21
Bøger 21
Artikler 22
Kompendier 22
Internetsider 23
Billeder 23
Videoer 23
Konklusion 24
Bilagsoversigt 25
Bilag 1, Regnskabsanalyse 26
Rentabiliteten 26
Konklusion: 27
Indtjeningsevne 27
Konklusion: 28
Bilag 2, Artikel: Lego vinder Dm i logistik 2010 29
Bilag 3, Produktudvikling 33
Bilag 4, S.W.O.T. analyse 34
Stærke sider 34
Svage sider 35
Muligheder 36
Trusler 36
Bilag 5, Berettermodellen 37
Anslag 37
Præsentation 37
Uddybning 38
Konfliktoptrapning 38
Klimaks 38
Udtoning 38
Bilag 6, Aida-modellen 39
Attention 39
Interest 39
Desire 39
Action 40
Bilag 7, Prognose for demografi 41
Bilag 8, Reklamebudget 42
Bilag 9, Urkund bekraftelse 42

Uddrag

Indledning
Hvordan ser Lego ud lige nu? Hvordan ser Lego ud i fremtiden? Dette vil jeg finde ud af, samtidig med at jeg giver et bud på, hvad Lego skal gøre for at få succes i fremtiden. Dette vil jeg forsøge at finde et svar på, også set i lyset af Legos tidligere kriser. Jeg vil beskrive Legos parametermix, og derefter kommet et bud på et fremtidigt parametermix for Lego, som kan hjælpe Lego til at få succes på det Kinesiske marked, da Lego ønsker at ekspandere i Kina. Dette vil jeg gøre med udgangspunkt i artiklen ”Kina skal trække Legos vækst i Asien”. Jeg vil især fokusere på, hvordan Lego skal reklamere på det Kinesiske marked i forhold til deres markedsføring på det Europæiske marked. Det vil jeg især gøre ud fra den valgte tv reklame, som jeg vil analysere, i analysen vil jeg fokusere på hvilke værdier og holdninger denne reklame viser, og hvad Lego skal ændre for at deres produkter passer til det Kinesiske marked og de Kinesiske værdier. Jeg vil i min analyse benytte en normal reklameanalyse, en retorisk analyse, reklameteori, påvirkningsstrategier og ud fra biedermeier synspunkter. Jeg vil omhyggeligt beskrive den omtalte tv-reklame, da jeg mener at den siger meget om Lego, og deres målgrupper. Jeg vil kort beskrive Legos vision og mission.

Legos historie
Lego er en legetøjskoncern som blev grundlagt i 1932 af Ole Kirk Christiansen, navnet Lego er sammensat af de to første bogstaver i ”Leg godt”. Lego er et privatejet selskab, som har hovedkontor i Billund. Virksomheden har gået i arv fra far til søn, og har siden 2004 primært været ejet af Kjeld Kirk Kristensen.
Virksomheden har været igennem en enorm udvikling, siden den blev grundlagt. Den startede med at være i et lille tømmerværksted, hvor de lavede legetøj i træ, og har udviklet sig til den internationale virksom, som Lego er i dag. Lego er nu den femte største på legetøjsmarkedet i hele verden, målt på omsætningen.
Lego har været igennem mange kriser siden virksomheden blev stiftet, men den største krise, var den i år 2000 - 2005, hvor Lego var inde i en økonomisk krise. Denne krise kom de ud af ved bl.a., at gå begrænse deres produkter. De vendte tilbage til deres kerneprodukt Legoklodsen, og ved at outsource størstedelen af deres produktion Lego gik aktivt i gang med ... Køb adgang for at læse mere

SOP om LEGO som Virksomhed i Afsætning A og Dansk A

[10]
Bedømmelser
  • 11-12-2014
    RIGTIG GOD! Dog forvirre den lidt med at han har taget hans analyser med i bilag.
  • 18-12-2011
    Fin opgave.. Kan bruges men lever dog ikke helt op til mine forventninger :(
  • 18-11-2014
    middel opgave... .....
  • 12-11-2013
    God til inspiration :)